В изпълнение на Дейност 5, целта на обучението "Обучение за екипна и лична ефективност" бе запознаване с факторите и придобиване на умения за прилагане на положителни практики, които благоприятстват екипната и лична ефективност в следните аспекти:
Атмосфера - добрите отношения, уважението между членовете и активното участие на всички са важни предпоставки за екипна ефективност;
Справяне с конфликт - откритата дискусия, доверието между членовете и правилния подход в конфликтни ситуации е предпоставка за по-висока ефективност;
Лидерство - умелото ръководство на екипа от един или повече негови членове предопределя успеха или неуспеха в постигането на общата цел;
Мотивация - ако членовете на екипа са истински мотивирани за работа, екипът може да надхвърли очакванията;
Професионално и личностно развитие - членовете на екипа усещат, че не просто постигат определени организационни цели, но и се развиват в личностен и професионален план;
Цели на екипа - един екип е много по-ефективен, ако членовете му вземат пряко участие в определянето на целите му и периодично оценяват постигнатото;
Вземане на решение - ако екипът има изработен ясен общоприет механизъм за вземане на решения, ползите от екипната работа са много по-големи, а ефективността - значително по-висока;
Сътрудничество - Когато хората си сътрудничат, крайните резултати ще са далеч по-високи, отколкото ако всеки работи индивидуално;
Комуникации - Общуването ражда идеи, дава решения, изглажда недоразумения - накратко, повишава ефективността на екипа;
Критика - от това дали в екипа се критикува на принципна или на личностна основа се предопределя и прогреса или застоя на един екип;
Постигане на целите - един от най-важните фактори. Всичко остава на заден план, когато целта на екипа е постигната.
Обучението за екипна и лична ефективност помогна на ръководителите и на първата група от служителите на администрацията да се възползват от един от най-силните управленски инструменти - екипният принцип на работа. Създаването и управлението на ефективен екип ще доведе до по-високи професионални резултати, по-висока мотивация и по-бързо постигане на поставените целите. Един екип е ефективен, когато той постига целите, за които е създаден. Факторите, които зависят от самите участници в екипната работа и от ръководителите на екипа предопределят неговият успех.
Методи за изпълнение на дейностите - в практически план:
С оглед постигане целите на проекта и на базата на предишния практически опит на общинските администрации, проектът предвижда използването на един единствен метод за изпълнение на дейностите, свързани с обучения - Емпиричния подход за обучение на "възрастни" хора. Методологията на изпълнение на дейностите е свързана с получаване на възможно най-пълна информация, придобиване на професионални знания, умения и повишен капацитет на ръководители и служители в съответните сфери на дейност на администрацията, в съответствие с идентифицираните професионални потребности и тези на администрацията, както и споделяне на добри общински практики и опит в съответните сфери на дейност.
Обучаващ по модул "Обучение за екипна и лична ефективност" е г-н Васил Панчаров, изпълнителен директор на Националната асоциация на секретарите на общини в Република България /НАСО РБ/, експерт и ръководител с 20-годишен опит в сферата на местните власти, възпитаник на Американската агенция за международно развитие, Фондацията за реформа в местното самоуправление, а по-късно и на Националното сдружение на общините в Република България и други организации с международно участие. Преминал е обучения за водене на обучения на обучаващи и разработване на материали за обучение. Участвал е многократно в тренинги, обучения и форуми по местно самоуправление и публична администрация в България, Съединените щати, Белгия, Холандия, Швейцария, Полша, Гърция и Косово. Има богат опит и информация за прилагането на положителни практики и международен опит в сферата на местното самоуправление.