Засега обаче нов договор няма, а ако двете страни не се разберат, от "Агрополихим" твърдят, че ще бъдат принудени да спрат работа поне до май тази година, когато ще е готова собствената им пречиствателна станция за отпадни води. Тя трябва да започне да работи най-късно до края на ноември следващата година и да спре пренасянето на отпадни води до депото на "Солвей Соди", е постановила заместник-министърът на околната среда и водите Евдокия Манева в писмо отпреди седмица по повод спора за използването на хранилището.
От "Солвей Соди" обвиняват торовият завод, че не е изпълнил ангажиментите си за инвестиции в екология и още през 2002 г. е било обещано през 2005 г. пречиствателната станция да бъде завършена. Според Иво Божидаров, началник "Безопасност на околната среда" в "Соди" заяви, че е несъстоятелно да се прави връзка между тяхната компания и спиране на дейността на "Агрополихим".
Красимир Бербенков, заместник-изпълнителен директор на "Агрополихим", обаче посочи няколко пречки, които са попречили на компанията да изгради пречиствателното съоръжение. Точно в периода, когато са правени плановете за изграждане на станцията екологичното законодателство е било сериозно променено, което е наложило и промяна в първоначалния проект. Бербенков посочи, че от 2008 г. имат окончателен план и вече са подписани договорите с изпълнителите.
Планът включва общо шест стъпки, с които напълно трябва да се премахне зависимостта на "Агрополихим" от хранилището на "Соди". Два от етапите вече са завършени, а окончателно той ще приключи до септември 2011 г.
Общите инвестиции на торовия завод за 2008-2012 г. са на стойност 120 млн. лв., от които 62 млн. лв. са за околна среда, каза още Бербенков. Според него ако не се реши спорът със "Соди", ще трябва директно да бъдат съкратени 420 души, пряко заети в азотното производство, а други 500 да излязат в неплатен отпуск до май, когато ще се пусне пречиствателната станция.
Другите засегнати според "Агрополихим" ще бъдат медният комбинат "Аурубис" в Пирдоп, който няма да има къде да пласира сярната си киселина, БДЖ, което превозва суровината, както и пристанище Варна, на което торовият завод дава около 35% от оборота на товари.
Източник: в. "Дневник"