Вижте амбициозната цел на проекта "Черноморска кухня"
Нова кулинарна марка да превърне Черноморието в атрактивно място за гастрономически туризъм, като надмине по популярност Средиземноморската кухня. Тази амбициозна цел са си поставили експерти от няколко черноморски държави, сред които и България.
Идеята за проекта се лансира от Федерацията на ресторантьорите и хотелиерите в Русия, след избирането на Сочи за зимна олимпийска столица. Оказва се, че нито една от държавите с излаз на Черно море не е в челото на световните кулинарни класации.
До момента проектът е подкрепен от България, Турция, Русия и Украйна. Въпрос на време е да се включат Румъния и Грузия, обясни варненският ресторантьор Желязко Каракашев. Освен него, от българска страна в проекта участват туроператорът Желязко Атанасов и хотелиерът Георги Тръпков.
Проектът Черноморска кухня включва всякакви характерни за региона храни - риби, меса, плодове, зеленчуци, сирена, билки и подправки. Кулинарната селекция ще бъде допълнена и с напитки. Експертите ще имат трудната задача да отсеят десетина от вече събраните 150 предложения.
"Искаме да предложим на туристите лесни, полезни и запомнящи се ястия, с които да не ни забравят", отбелязва Каракашев. Според него тараторът е един изключителен продукт, който стъпва на популярен и здравословен продукт като българското кисело мляко. Имаме невероятни ястия с патладжан, с боб и други зеленчуци, яхнии, плакии и ястия с миди, които не отстъпват на испанската паеля.
От българските зеленчуци по-вкусни в Европа няма. Доказано е, че България е страната, която е с най-добри климатични условия за отглеждане на зеленчуци, изтъква още Каракашев, който е натрупал мениджърски опит в няколко европейски държави.
Черноморската кухня превъзхожда популярната в цял свят Средиземноморска. Една от причините е географското разположение. Ако Средиземноморието обхваща само един географски пояс, то Черноморието е на два. Допълнително богатство на кухнята в региона придава и наличието на няколко религии. Качеството на рибата в Черно море също е много добро, а месото й е нежно, което се дължи на солеността на морската вода.
Проектът е насочен основно към средната класа клиенти, които оценяват добрата и вкусна храна, без да се залита към екстравагантните техники на готвене. Затова може да се разчита и на общи ястия като мусака (България и Турция), мамалига/качамак (Румъния и България), пелмени (Русия и Украйна) и шишове от месо (Турция и Грузия).
"Храната е не повече от 30 на сто, останалото е маркетинг и реклама. Това е като една красива жена, която не се нуждае много от грим, а просто трябва да се подчертае. Използвайки вкуса на нашите продукти, трябва само да ги предложим по един естетичен начин, с един добър сервиз", смята Желязко Каракашев.
Амбициозната цел на проекта Черноморска кухня е влизане в Топ 15 на световните кулинарни класации.
Източник: Дарик