На първи август 2011 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството направи първа копка на ЛОТ 4: Проект "Път ІІ-73 Шумен - Карнобат от км. 0+000 до км. 90+323,77", с което даде стартът на рехабилитацията на Ришкия проход.
В събитието участие взеха също Областният управител на област Бургас Константин Гребенаров, Областният управител на област Шумен Димитър Александров, кметове на общини в бургаска област, народни представители.
Път ІІ-73 ШУМЕН - КАРНОБАТ е със стратегическото значение в национален и транснационален аспект, защото освен, че осъществява връзката между двете области - Шуменска и Бургаска, осигурява и подпомага логистична връзка между северната ни граница с Румъния и южната с Турция. Така чрез Път II-73 ШУМЕН - КАРНОБАТ се реализират геополитическите предимства на страната ни.
Kлючовото значение на Ришкия проход се определя и от връзката, която осигурява на Шумен и Смядово с Карнобат, Бургас и АМ "Тракия". На практика, важното значение на пътя за движението на тежкотоварните автомобили и пътници в направлението Север - Юг и Югоизток - Северозапад зависи и от благоприятните географските характеристики на Ришкия проход, който може да се използва почти целогодишно. Той е леснопроходим и се намира в сравнително по-ниската част на Стара планина.
Цялостна рехабилитация на пътя не е правена през последните 40 години, с изключение на частични реконструкции на настилката и изкърпвания. Състоянието на участъка е много лошо. Съществуващата пътна настилка е със силно влошени характеристики на пътната конструкция, особено в участъците, разположена на висока надморска височина. Пътят е неотводнен или с неефективно отводняване и това e допринесло за влошеното състояние на пътната конструкция.
Съществуващите малки и големи съоръжения са с видими дефекти, за които са предвидени подходящи ремонтни работи/реконструкция. В планинския участък съществуващите хоризонтални криви са със стръмни надлъжни наклони и хоризонтални криви с малки радиуси, което е предпоставка за пътнотранспортни произшествия.
Проектът ТРАНЗИТНИ ПЪТИЩА V LOT4 РЕХАБИЛИТАЦИЯ НА ПЪТ път ІІ-73. ШУМЕН - КАРНОБАТ +от км 0+000 до км 90+323,77 предвижда: извършване на рехабилитация на пътния участък - подобряване характеристиките на пътя, възстановяване експлоатационното му състояние, с цел осигуряване безопасност и комфорт на пътуващите през стратегическия Ришки проход.
С изпълнението на предвидените строителни работи се цели възстановяване носимоспособността, равността и сцепителните качества на пътната настилка, ефективното действие на отводнителните съоръжения; сигурността на пътните и предпазните съоръжения; вертикалната сигнализация и хоризонтална маркировка.
Предвидена е реконструкция на всички големи 23 пътни съоръжения - мостове и жп. надлези, сред които и мостът над р. Камчия.
След рехабилитацията на пътя ще се осигури по-висока степен на безопасност и комфорт на движението, както и ще се удължи експлоатационния живот на пътя.
За населените места по пътя: с. Радко Димитриево, с.Ивански, с. Веселиново, с. Прилеп, с. Лозарево и с. Вълчин, проектът предвижда рехабилитация на прилежащите тротоари и оформяне на входовете към частните имоти, което ще подобри външния облик на селищата и ще придаде допълнителен уют за хората, живеещи в региона.
За изпълнението на 90 километровия проект ще бъдат вложени:
- Повече от 27 000куб.м бетон;
- Асфалт - 320 хил. тона;
- Фракции само за основа на банкети 80хил куб.м;
- Облицовъчните канавки ще бъдат 81 km;
Изпълнител на строителните дейности на Път ІІ-73 Шумен - Карнобат е сдружение "Лена Енженярия и Конщрусойш - Инжстройинженеринг -Пътища - ЛОТ 4.
Обединието се състои от "Инжстройинженеринг" ЕООД, "Пътища Шумен"АД и португалската "Лена Енженярия и Конщрусойш" АД.
Договорната цена от 23 000 585.68 евро без ДДС.
Финансовите средства се осигуряват по "ПРОЕКТ ТРАНЗИТНИ ПЪТИЩА", от Европейска Инвестиционна Банка и Републикански бюджет.
Възложител: Агенция "Пътна инфраструктура".
Времетраене на обекта: 24 месеца.