Програма за 12 млрд. лв. предвижда довършването на АМ "Хемус", "Струма" и "Черно море" | ||||||
| ||||||
Правителството обяви тази седмица програма за 12 млрд. лв за довършването на АМ "Хемус“, "Струма“ и "Черно море“, нови четири или пет моста на р. Дунав, два или три тунела под Стара планина. Програмата ще бъде предшествана от анализ какво е реалистично да се изгради. "Правителството трябва да подготви сериозна инвестиционна програма за цялата транспортна система – говори се за автомагистрали, но не чуваме за нито един от ЖП проектите, които са приоритет и за България и за Европейския съюз.“ Инфраструктурата е важна, но тя е част от транспортната система, която трябва да бъде ефективно балансирана, каза Мутафчиев. Необходимо е да се обърне внимание на железопътния транспорт – заради неговата важност не само за България, но и за ЕС – но не само като пътища, а и като подвижен състав. Скорости до 160 км/ч по железопътни линии в България – какъвто проект обяви Европейската комисия за важните линии в континента – са възможни и са били залегнали в споразумение на балканските държави. "За съжаление след 2011 г. работата по това споразумение спря.“ България има линия за 160 км/ч между Пловдив и Свиленград от близо 7 години, но няма влак, който да се движи по нея, напомни Мутафчиев. "НКЖИ е задължена да поддържа линията, но няма превоз, който да плаща за услугите... Това е част от политиката, където трябва да се балансират проблемите.“ Държавата трябва да има и добра идея как и кога ще финансира тези проекти, за да не плащат данъкоплатците сметката за тези проекти, каза Мутафчиев и даде за пример изпуснатите възможности за финансиране на АМ "Хемус“, след като правителството през 2012 г. не е успяло да защити значимостта на пристанище Варна пред ЕС. България трябва да работи заедно със своите съседи за подобни големи проекти, смята Мутафчиев. Заедно с Турция и Румъния проект като АМ "Черно море“ може да е много повече от скоростен път между Бургас и Варна, а и открива възможности за различни начини на финансиране извън чисто държавното. По подобен начин връзката между АМ "Струма“ и АМ "Тракия“ – проектът за магистрала "Рила“ – трябва да включва и Северна Македония. Ако има необходимост за увеличаване на връзките между България и Румъния, изграждането на нови мостове през р. Дунав– или други начини на транспорт – е добра идея, особено ако се свързва с транспортната връзка север – юг в Европа. Но това трябва да включва и подобряване на свързващата пътна инфраструктура, смята Мутафчиев. |
Още по темата: | общо новини по темата: 333 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/56 ] следващата страница |