"Това, че фериботната връзка Варна - Иличовск може да не работи физически, вече сме го виждали". Така коментира Георги Минчев председател на Българската асоциация по спедиция, възможността фериботната линия Варна - Иличовск да бъде закрита. Минчев заяви, че тази ситуация се е случвала вече миналата година, по една или друга причина. Той подчерта, че в момента съветът на директорите на фериботната линия заседава и те ще имат най-пълна информация по случая. „Това, което аз знам е от украинските и българските медии", заяви Минчев. Той обаче заяви, че до колкото е запознат с „лутащата се позиция" на украинския превозвач „Укрферри", не им се работи в рамките на условията на междуправителственото споразумение между България и Украйна. Според председателя на спедиторската асоциация тук обаче възниква и още един въпрос, а именно до колко от украинска страна има официално искане за прекратяване на взаимоотношенията по междуправителственото съглашение. „Това е нещо съвсем различно", категоричен бе Минчев. Той добави, че срещите му с украинското посолство и други засегнати страни не му дават повод да си мисли, че Украйна е готова да прекрати отношенията си по тази конвенция. Той обясни, че превозвачът е само „инструмент" за реализация на подобни междудържавни отношения. „Днес ще е "Укрферри", утре ще е някой друг - няма абсолютно никакво значение, в края на краищата страна в тази конвенция е Украинската държава, а от оперативна гледна точна нещата се управляват от министерството на транспорта", категоричен бе Минчев. Според него министерството на транспорта утре може да си посочи друг превозвач, който да изпълнява постановките на конвенцията. „Същото важи и за българското министерство на транспорта", обясни Георги Минчев. Той бе категоричен, че именно тези доводи говорят за това, че едва ли ще има проблем между двете държави, а това, че няма разбирателство между двата превозвача и най-вече липсата на колегиална позиция от страна на „Укрферри" това е от години. Той добави, че липсата на товари от българска страна по тази линия е преди всичко заради липсата на ясна стратегическа политика по отношение на украинските власти. „БДЖ като сухопътен превозвач направи всичко възможно тази фериботна линия да съществува и тук не опира до желанието на нашите превозвачи", категоричен бе Минчев. Той бе категоричен, че повече от 15 години българските товародатели и превозвачи, които преминават транзитно през територията на Украйна са обект на непрекъснат административен произвол, откровен рекет, произволна промяна на условия и цени и всякаква форма на организационни и административни затруднения, които са оскъпили сериозно транспортните разходи. Минчев подчерта, че всички тези фактори са довели надеждността на комуникациите през Украйна до такова състояние, че разумните товародатели са готови да платят повече, но да избегнат подобни „приключения". „Именно тук опираме до поведението на украинската страна като цяло, на нейната транспорта система", каза още Минчев. Той подчерта, че е време Украйна да вземе политически решения, които да са в полза на всички транзитьори през своя територия или ако не ги вземе, ще се прости в значителна степен със статута си на транзитна държава.
Източник: Агенция "Фокус" |