Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Д-р инж. Росица Карамфилова: С огромни усилия се опитваме да върнем МОСВ в естественото му русло
Автор: Йоланда Пелова 14:02 / 09.09.2022Коментари ()1397
© Фокус
Д-р инж. Росица Карамфилова, министър на околната среда и водите, в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България на "Радио "Фокус"

Г-жо Карамфилова, вие сте експерт с дългогодишен опит в областта на управлението на околната среда, а вече сте и министър на околната среда и водите в 8-то служебно правителство на България. Какво наследство заварихте?


Благодаря ви за този въпрос. Отговорът обаче е доста труден за мен. Като дългогодишен служител и експерт в системата на министерството аз винаги съм се стремяла и в работата си като експерт и ръководител да създавам условия, в които експертизата и експертите да работят по начин, по който най-добре могат и да показват това, което знаят. Уви, това, което видях в първите дни от моето управление, създаде у мен усещане за нестабилност. Всъщност, в министерството през последните няколко месеца се е получил дисбаланс – служители, дългогодишни такива с опит, с експертиза са били освободени по незнайно какви причини, звена, които са ключови, са оставени без директори, липса на началници. Тоест, един подход, който противоречи изцяло, според мен, на една работеща структура и логика, която следва да има.

В звената, които са второстепенните, визирам Регионалните инспекции, Националните паркове, Басейновите дирекции, всъщност, установих, че повечето директори са сменени. Аз разбира се, се срещнах с тях и на всекиго дадох вот на доверие. Надявам се, че те ще оправдаят този вот на доверие, въпреки че имам усещането за доста често правени провокации от тяхна страна, което не само създава риск за дългосрочните цели и изпълнението на политиката, но и още повече води до едно разделяне на системата. Бих искала да споделя още един факт, който много ме впечатли. Някак си министерството е минало към онзи момент на управление от съветници, които обаче до висока степен се представяха като представителите на НПО жалбоподатели в системата на министерството, което е доста странно. Безспорно ние трябва да търсим контакта и да работим заедно с неправителствения сектор. Но това объркване до висока степен създава объркване и у служителите на министерството. Има редица ключови дейности, които се изпълнявали без знанието на точно същите ключови експерти, които по презумпция би трябвало да ги изпълняват. В момента се опитвам с огромни усилия и предвид рамките на ограниченията на служебен кабинет да върнем в естественото си русло дейността и да върнем отговорното и най-вече държавническо поведение. И вярвам, че с подкрепата на експертите и служителите ще съумеем да го направим.

Заради неспазване на екологичното ни законодателство България е заплашена от наказателни процедури. Как се стигна до това и защо се допускат подобни неща?

Целите на Европейския съюз са изключително амбициозни, а правилата са рестриктивни. Ние като държава-членка сме поели своите ангажименти, следва да ги спазваме. За съжаление, в момента има над 16 процедури, които са отворени в сектора на околната среда. И факта, че все пак ние сме една от последните държави, все още, ако мога да кажа, не толкова нова членка, но се опитваме да влезем в ритъма на останалите държави. Но правилата са категорични и ние трябва да ги спазваме. От друга страна има и съществен елемент, че тези наказателни процедури, някои от тях са повече от 10 години. Имаме системна грешка, системно неизпълнение. Освен това се случи така, че в рамките на този кабинет трябва да предприемем изключително спешни, бързи действия, така че да минимизираме финансовата санкция, която държавата ни ще претърпи. Фокусът на настоящия кабинет основно е върху 3 от наказателните процедури и наистина целта, ние няма как да се справим категорично и успешно, но целта е да намалим финансовата санкция, която грози държавата ни.

Г-жо Карамфилова, вие се заехте с нерекултивираните депа за битови отпадъци, включени в наказателната процедура срещу България. Обявихте, че всяка седмица ще има проверки. Какво установихте до момента и ще успеете ли да намалите санкциите, които ни грозят от Европейската комисия, ако не бъде свършена тази важна задача?

Точно тази наказателна процедура, която вие визирахте, е една от трите в приоритет на нашия кабинет. Преди малко повече от година Европейската комисия предупреждава нашата държава, че предстои тя да бъде изправена пред Съда на Европейския съюз за заплащане на значителни по размер финансови санкции поради факта, че все още не са рекултивирани 43 депа за неопасни отпадъци от 113, които е следвало да бъдат включени и за които е следвало да бъде приключена техническата рекултивация. В началото на нашия мандат установихме, че от 43 депа 8 все още са с неприключена рекултивация. Веднага предприехме спешни действия и с кметове на общините, които оперират въпросните депа, направихме успешни срещи.

Кои са тези общини?

Това са: Дупница, Бобошево, Бяла, Варненско, Велинград, Кърджали, Пирдоп и Кочериново. Надявам се, че не пропускам някого. Добрата новина е, че към момента вече едно от депата е с Акт15, това е Бяла, Варненско, тоест, работата на терен приключи и остават 7 депа. Наистина всяка седмица екипите на министерството посещават на място и заедно с местната власт извършват проверки. Добрата новина е, че голямата част от изпълнителите строители са изключително активни и работата на терен е усилена. Забелязваме, че в Перник, Дупница и Бобошево има съществена мобилизация и значителен напредък при реализиране на строителните дейности. Във Велинград остават доста довършителни такива, като  общинската администрация пое пред нас отново ангажимент, че ще се справят до края на септември месец. В Кърджали също се установи значителен напредък, а пък Община Кочериново вече също получи разрешително за строеж, защото разбирате ли, толкова е странно, остават само няколко, буквално броени дни, а всъщност нямаше дори разрешение за строеж. Но вече няма такова депо. Така че дейностите вече и там са стартирали. За съжаление, при Община Пирдоп, имаме вече и там разрешително за строеж, но отчетено значително забавяне при стартиране на строителните дейности. Амбицията е до 30 септември колкото се може по-голяма част от депата да бъдат затворени, така че да се намали размерът на финансовата санкция. Надявам се, че с общи усилия и най-вече с активността на местната власт това ще бъде постигнато.

Споменахте, че това е едно от нещата, с които сте се заели, можем ли да отбележим кои са другите две?

Другите две наказателни процедури са свързани с качеството на атмосферния въздух.

Много важно всъщност за хората.

Изключително важно. И за съжаление, отново в напреднал етап на съдебна фаза. Едната наказателна процедура е свързана с нарушения по отношение на нормите на фините прахови частици. Там и редица други европейски държави имат такъв проблем, но ние сме, няма да избягаме, тоест, няма да избегнем финансовата санкция, за съжаление. На 21 септември предстоят т.нар. "устни състезания“ в Европейския съд. Готвим се активно. Надявам се, че с общи усилия и отново с местната власт, защото те в момента ни подават и какви мерки са предприели, да успеем да покажем пред съда и пред Европейката комисия, че имаме подход, имаме визия и вървим към трайно и устойчиво установяване за подобряване качеството на атмосферния въздух. Другата наказателна процедура е за нарушения, свързани с нормите на серен диоксид. Лошата новина там е, тоест, и тази е лоша новина, че ние сме единствената държава в Европа, която не може да се справи с този проблем. В момента наистина подготвяме своите данни, за да покажем какви са стойностите през последната година.

България надвишава в пъти?

В пъти.

Изминалите дни бяха белязани от трагичната е бедствена обстановка в Карловско. Държавата се мобилизира, стотици доброволци се включиха в разчистването на наводнените терени. Какво е вашето мнение за случилото се? Ако погледнем този проблем по-глобално, не смятате ли, че трагичната картина има два аспекта: Какво прави държавата, как се грижи за околната среда, а другият са хората и тяхната грижа? По какъв начин смятате, че трябва да се осъществява контролът у нас, за да не се стига до такива ситуации, въпреки че срещу природата сме почти винаги безсилни, но все пак? Не мислите ли, че е нужен по-голям контрол и превенция, разбира се?

Да, безспорно тази тема е изключително важна и ситуацията в местата, които бяха най-потърпевши от това бедствие, наистина е ужасна. Дори в момента колеги от министерство заедно с екипи на Министерството на земеделието, МВР, прокуратура са там на място, за да съдействат при проверките, свързани с незаконната сеч изцяло, за установяване какви са причините за това огромно бедствие. Със сигурност аспектите са няколко, а причините, ключови такива, ще се изясняват. Това обаче, което трябва да се знае, и учените са категорични, и данните НИМХ го показаха, че е имало огромни количества валеж в този район. Още в първия ден на наводнението аз изпратих екипи от Басейнова дирекция "Източнобеломорски район“ под ръководството на зам.-министър Петър Димитров, които направиха допълнителен обход по поречието на река Стряма, за да проверят дигите и за да се види дали има опасност от ново скъсване. Всъщност, те установиха, че при Трилистник се очакваше скъсване на дигата няколко часа преди това да се случи, без разбира се, никой не можеше да предложи, че ще бъде такава огромна щетата. Създадохме организация за събиране и обобщаване на оперативна информация, екипите продължиха, дори и в момента са там, и непрекъснато правят обход. Аз още в началото обявих и съм категорична, че трябва да има реален превантивен, но и реален последващ контрол. Една от причините, аз освободих директора на Басейнова дирекция "Източнобеломорски район“ още преди да се случи бедствието, но бях установила системно неизпълнение на редица от ключовите дейности. И при проверката установихме, че на практика точно по поречието на река Стряма са извършвани превантивни действия и контрол, но след това не е проверено доколко дадените предписания са изпълнени и доколко следва да се предприемат последващи такива действия, включително ако е необходимо да бъдат изпратени сведения до други органи, като прокуратурата.

Така че фокусът на нашия кабинет е не само в сектора на управление на водите, а и в сектора на опазване чистотата на въздуха, и разбира се, и в другите такива е засилен превантивен контрол и засилен последващ контрол. Буквата на закона е ясна и тя трябва да се спазва: Този, който не изпълнява екологичното законодателство, следва да понесе своята отговорност.

Г-жо Карамфилова, едно важно име трябва да бъде избрано, а именно това на генералния директор на Националния институт по метеорология и хидрология. Има обявен конкурс на официалната страница на вашето министерство, както и на сайта на НИМХ. Генералният директор вече не се избира от Научния съвет и се назначава от министъра, а се избира с конкурс, обявен от министъра. Обяснете ви одобрявате ли тази процедура, как ще се процедира, изобщо вашият коментар?

Аз подадох ръка на института и всъщност това е едно партньорство. В института работят изключително уважавани учени, и то не само на национално, европейско, но и на международно ниво. С проф. Брънзов сме в много добър диалог. Проф. Брънзов ми обясни каква е ситуацията, и именно с оглед на това да осигурим приемственост и да бъде избран подходящият учен, който да заеме позицията на изпълнителен директор на НИМХ, всъщност ще бъде и вече е обявен такъв конкурс, като по никакъв начин никой от участниците в комисията и от страна на министерството нито ще кадрува, нито ще предлага експерти, които да заемат тази длъжност. Нека най-добрият да спечели. Нека този, който има съответния капацитет, който има своите научни постижения, уважаван е от средите и се представи най-добре на конкурса, да спечели. Това, което мога да кажа аз, е, че всъщност ще се опитам по всякакъв начин да гарантирам устойчивост на тази система и няма да им преча да работят по начин, по който те работят вече повече от 130 години.

Много ви благодаря за този разговор.

И аз ви благодаря. И вярвам, че всъщност единствено и само в партньорство заедно с колегите и екипа, които притежават висока експертиза, можем и трябва да се справим, защото както е казано, не е дошло време разделно, напротив, дошло е време за общи действия и най-вече за връщане в държавността и вярата в устойчивостта на тази система.


https://www.varna24.bg/novini/Bylgaria/D-r-inzh-Rosica-Karamfilova-S-ogromni-usiliya-se-opitvame-da-vurnem-MOSV-v-estestvenoto-mu-ruslo-1388503
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.