Предприемач: Умението на лидера да работи през хората си е ключово за бизнеса | ||||||
| ||||||
За да е успешен един бизнес, лидерството е едно от ключовите елементи, смята още предприемачът, като това според него включва много неща: знания, умения, и опит, но някой път и нюх, и неща, които лидерите сами по себе си някой път неосъзнато дори правят, така че да направят един бизнес успешен. "В училищата, университетите и местата за квалификация се учим да бъдем добри експерти в дадена област, но това, на което много рядко ни учат, е че лидерството изисква около 50% от това. Един лидер трябва да бъде както 50% фокусиран върху експертността в своята си функционална област, така и останалите 50% върху едни малко по-нематериални неща: хората, с които работи, екипа, тяхното развитие, компетенции, мотивацията на тези хора, изграждането на процеси, в които те да могат да дават 100% от себе си. Т.е. един лидер е експерт в областта си, но и мениджър на човешките ресурси, които той притежава в екипа си. В реална среда мениджърите постигат резултати през хората, много рядко свършват сами работата. Точно затова уменията на лидера да работи през хората е едно от ключовите неща, отколкото неговата експертиза във функционалната му област,“ категоричен е Павел Панов. Според него изграждането на това да си лидер, това да може хората наистина да те разпознаят като такъв, е един процес, който постоянно се развива: "Това е процес, в който трябва определен тип нагласи и малко его да се пообере, нагласа за достатъчно самокритичност и саморазвитие, винаги да намираш неща, в които да се подобряваш. И едва тогава можеш да кажеш, че си тръгнал по пътя на лидерството, а кога ще го завършиш и дали въобще, както се казва, може би никога не го завършваш този университет, но идеята е въобще да имаш нагласата да вървиш по този път.“ "Една от най-честите грешки в бизнеса е да решиш, че щом си мениджър, значи си лидер", разказа още Павел Панов. "Затова е важна много самокритичността. Другата грешка е, това че си добър маркетинг мениджър примерно, все още не означава, че си добър да управляваш хората си, да си лидер. Мениджърите трябва да развият още няколко умения в себе си, за да са добри лидери. Едното е умението да работиш с хора, другото е т.нар. "бизнес разбиране“ – т.е. да разбираш целия бизнес или умението да виждаш цялата картина. Много често това голямо бизнес разбиране липсва на мениджърите и това им пречи да станат истински лидери. Когато не виждаш голямата картинка, когато не осъзнаваш къде е мястото ти в този процес на правене на пари, ти се затваряш в твоята си кутийка – т.нар. "силозно мислене“ или "силозна нагласа“ в бизнеса, ти си разбираш от маркетинг и си правиш само него, а другите да се оправят с техните си функции. И оттам идва тази втора много важна грешка на мениджърите – да се затварят, вместо да се опитат да разберат как действа целият бизнес. И третото е разбирането, че те също създават културата в организацията, тази култура, която накрая носи резултатите. А това умение пък да създаваш и да изграждаш култури в организацията е нещо, което съвсем не се учи във формалното образование и е нещо, върху което ние като компания много работим с нашите клиенти – това тяхно осъзнаване в ролята им да създават успешна корпоративна култура, ориентирана към резултати", каза Панов. |