Велизар Шаламанов: НАТО се разширява, Украйна ще бъде свободна страна, а Русия трябва да планува развитието си | ||||||
| ||||||
Доц. Шаламанов, украинските власти се радваха при одобряването в Камерата на представителите на САЩ на помощта в размер както казах на 61 милиарда долара, а фокусът върху това колко бързо помощта може да стигне до фронтовата линия и как пакетът ще промени съдбата на Киев е все по-обсъждан. Как дешифрирате вие решението на Конгреса на САЩ, който гласува най-накрая да предостави военната помощ за Украйна? Това наистина е повратна точка, защото забавянето на това решение вече генерираше една нова вълна от пропаганда от страна на Русия, която се фокусираше върху нежеланието и невъзможността на САЩ да окажат тази изключително важна помощ, и това всъщност окуражаваше руснаците да планират агресивни действия в Украйна. По отношение на бързината и реализация на това решение, първо, то трябва да бъде довършено, да се стигне до подпис на президента, но след това, в технически план аз смятам, че нещата ще се развият много бързо, тъй като през последните месеци по същество вярвам, че е извършена подготовка. Голяма част от тази помощ е свързана с предоставяне на налична техника, въоръжение, боеприпаси, които дори са разположени в Европа, има създадени логистични канали за доставка на тази помощ. А от друга страна, това, което приоритетно ще бъде закупувано, в голяма степен е за попълване на запасите на украинската армия. Но много е важно, че решението на САЩ е силен аргумент за засилена помощ от другите страни членки. Виждаме, че в Европейския съюз това определено е тема № 1 на всички срещи. Видяхме го и при последната среща на лидерите на 27-те страни членки на извънреден европейски съвет в Брюксел, където лидерите се споразумяха да се ускори и увеличи предоставянето на цялата необходима военна помощ, включително и артилерийски боеприпаси и ракети. Лидерите обаче, доц. Шаламанов, на Европейския съюз настояват и за промяна на парадигмата, за да се обърне като цяло тенденцията на упадък на Европа. Това е свързано наистина с приетата Стратегия за развитие на отбранителната индустрия и за съвместно закупуване между страните на въоръжение и техника, която да стимулира индустрията, и да направи процесите по-бързи, и при по-голяма ефективност на направените разходи. Така че както и вие посочихте, освен непосредственият ефект – указване на по-сериозна помощ на Украйна, това води и до решаване на проблеми, които дълго време се дискутираха в Европа без да им бъде намерено адекватно решение. Това беше и причина за известно напрежение между Европа и САЩ. Така че тези процеси определено ще бъдат подобрени. В настоящия момент най-важна е скоростта на предоставяне на желаната военна помощ за Украйна, приоритизирането в системи за противовъздушно отбрана, самолети, ракети, артилерия, бронирана техника, средства за разминиране, както и за провеждане на специални операции, които виждаме, че имат все по-голям ефект на бойното поле. И тези приоритети са много ясно изразени от украинска страна: Това, което се очаква, е още по-добра координация между Украйна и страните донори. Все по-важно е тази координация да минава през НАТО, тъй като Украйна е един бъдещ член на Алианса. Допускате ли обаче, доц. Шаламанов, че руските сили може да увеличат атаката си на фронта през това време и това да влоши ситуацията на терен преди пристигането на новата американска помощ? Именно поради този риск е важно помощта да пристигне възможно най-скоро. Също така са важни самите комуникации, които би трябвало да имат възпиращ ефект по отношение на руската агресия, особено що се отнася до удари по същество терористични удари върху инфраструктура в свободната част на Украйна. Но ние трудно можем да влияем на руската страна, освен с навременни решения и с добре комуникирани стъпки в помощ на Украйна. И това е важно да става не само и основно от САЩ, но от всички страни, които се обявили политическа подкрепа за Украйна. Само това би довело до промени в руските намерения, в действията на Русия. И ако единственото на Запада, увеличаващата се помощ за Украйна допринесе за това да бъде прекратена най-после тази агресия, това ще бъде най-добрият възможен резултат без да бъде използвано цялото въоръжение. Както и вие отбелязахте, останалите страни членки ще участват в предоставяне на боеприпаси, заявили са това. Тепърва обаче предстоят срещи на ниво министри на външните работи на страните членки на НАТО. Каква е ролята на България в тези разговори? И може би е важно да обърнем внимание кой ще представлява България в тези разговори? За щастие ние постигнахме добра приемственост поне в сферата на отбраната с ген. Запрянов като министър на отбраната. Той е не само зам.-министър в последния кабинет, но и в още два предишни кабинета, както и дълго време представя България във Военния комитет на НАТО и на Европейския съюз. Човек с много задълбочено разбиране на тези проблеми и с много контакти. Именно затова България стои добре. Но що се отнася до позицията на България, ясно е, че тя трябва да бъде в няколко посоки. Първо, това, което България може да окаже като помощ, да бъде реализирано възможно по-бързо със съответните механизми за финансова компенсация по линия на Европейския съюз, където е възможно, а в същото време да се търсят такива пакети за подпомагане на Украйна, които са свързани с приоритетите на операциите на украинската армия, но заедно с това да бъде търсено и допълване на нашата отбранителна способност чрез време на разполагане на многонационални сили, включително системи за противовъздушна отбрана – областите, в които ние имаме определени дефицити и от които ние всъщност извеждане системи, макар и стари, с цел да подпомагам Украйна. Искам да отбележа, че България има какво още да направи по отношение на санкциите спрямо Русия. Какво може да направи още? Да бъдат приложени всички тези санкции, за които ние сме гласували и в Европейския съюз. Явно е, че за това трябва определено законодателство, времето е много кратко, но това, което може да бъде направено на ниво правителство, със сигурност трябва да бъде направено. И не на последно място помощта, която оказваме на Украйна, среща много яростна дезинформационна кампания, информационни операции от страна на Русия, които са особено рискови, когато ние сме в период на избори – целият Европейски съюз и САЩ са в период на избори. Така че усилията в помощ на Украйна, усилията за укрепване нашата отбрана, трябва да бъдат подсилвани с усилия за противодействие на дезинформацията, на пропагандата, на това чуждестранно влияние, което отслабва единството на българите, на НАТО и на Европейския съюз. Гласът, който отправяме ние с нашите политики към Европа, е ключов. Сега видяхме какво се случи със служебния кабинет и това, че Димитър Главчев ще бъде и премиер, и външен министър. Вашият коментар, доц. Шаламанов за това и какъв сигнал може би ще даде това за Европейския съюз, и като цяло според вас как ще се справи Димитър Главчев в тази ситуация? Първо, наистина най-важно е да има единство в посланията, така че много по-важно е да има тясно взаимодействие между говорителите, в случая примерът, той е и външен министър, министъра на отбраната, техните заместници. Още повече, че ние си даваме сметка, в България има различни позиции по отношение на войната в Украйна от страна на президент, от страна на правителството, от страна на някои партии в парламента, който все още действа. Така че аз смятам взетите решения за възможно най-доброто към момента, казвам имаме силен компетентен министър на отбраната и министър-председател, който поема тежката задача да бъде и външен министър, именно с цел комуникацията да бъде ясна, да бъде последователна и да бъде подкрепена с действия, независимо от трудният период, през който преминаваме. Доц. Шаламанов, украинските власти, както отбелязахме в първата част на нашия разговор, наистина се радваха много за тази одобрена най-накрая помощ в Камерата на представителите на САЩ. Но изключително важно е, както и вие казахте, кога точно ще пристигне, и че не трябва да се бави тя. След половин година чакане колко лечебна според вас ще бъде за Киев тази военно икономическа помощ в този момент? Тя е може да кажем точно навременна, защото идва в началото на по-интензивния период на провеждането на операциите. Аз мисля, че изминалите месеци се използвани адекватност за подготовка на персонала, защото една част от системите, които ще бъдат получени с този пакет, вече съществуват в Украйна, но и за бъдещи системи като самолети F-16, като ракети ATACMS, съм убеден, че подготовка е водена. Така че времето не може да се каже, че загубено. Това, което е важно обаче, че за последните две години и няколко месеца вече помощта от САЩ ще надхвърли 100 милиарда долара, което означава, че ние трябва да следим помощта от другите страни, и тази помощ да не бъде много по-малка от това, което дава САЩ, както и цялостната координация, която макар и във формата "Рамщайн“, обвързан с НАТО, се извършваше досега основно от САЩ, да се случва по-нататък с много по-голяма участие на НАТО. Още повече, че се водят консултации за допълнителен фонд от 100 милиарда – това ще изисква много повече координация. Защото когато се натрупват модерни системи, ефектът от тяхното използване зависи от тяхната интеграция, от подготовката на персонала, от осигуряването им с боеприпаси и съответно от засиленото споделяне на информация. Навлизаме в много решителен етап, и този етап според мен има възможност при консолидация на помощта, при усилване на помощта за Украйна, да доведе до решения от руска страна, които могат да избегнат по-нататъшна ескалация. Решения от руска страна казвате, т.е. Русия да бъде провокирана да вземе важни решения, ключови при това? Така е, защото в крайна сметка всички тези усилия в помощ на Украйна са с цял да бъде повлияно руското решение, ръководството, лидерите на Русия да разберат, че те не могат да спечелят тази война в никакъв случай и че безсмислено да продължават ескалацията, която няма да доведе до постигане на техните цели. Напротив, те трябва да разберат, че това само засилва НАТО. НАТО се разширява и Украйна ще бъде свободна страна. Те трябва да планират развитието на Русия при една свободна Украйна и целта им да я превърнат в една втора Беларус няма да се получи. А иначе накратко, ако отправим поглед сега към фронта, как изглежда той към момента? Както беше споменато и от украинското военно раздаване ситуацията не е благоприятна, защото недостигът на боеприпаси, недостигът на далекобойни средства, на средства за противовъздушна отбрана позволява численото превъзходство на руснаците, превъзходство още в артилерия да бъде използвано. Виждаме, че няма засега пробиви по фронта, но има много тежки удари по Одеса, по Харков, по други градове, по електроцентрали, което всъщност ще бъде подобрено като ситуация с постъпването на системите за противовъздушна отбрана и далекобойните средства. Единственият начин да бъде намалена тази конфронтация е като се изолира района на бойните действия с далекобойни средства, като се блокира възможността за нанасяне безнаказано на удари от въздуха, и ако това не е достатъчно, да има достатъчно артилерия и бронирана техника, така че да бъде извършен пробив, разсичащи удари на няколко места. И надяваме се това да доведе до преосмисляне на ситуацията в Русия. Но не бива да допуснем и информационна кампания освен Русия, която да изкриви информацията, защото това ще доведе само до повече жертви и от руска, и от украинска страна. Президентът на Украйна Володимир Зеленски вселенския очерта четири приоритета за Украйна на фронта. В момента те включват: противовъздушна отбрана, модерна артилерия, възможности за далечни разстояния и американската помощ да пристигне в страната възможно най-скоро. |
Още по темата: | общо новини по темата: 241 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/41 ] следващата страница |