Ето какво е състоянието на хазната на Варна | ||||||
| ||||||
Община Варна няма просрочени задължения по бюджета и по Европейските програми и проекти, спазват се всички фискални правила и лимити касаещи задължения за разходи и поети ангажименти за разходи съгласно чл. 94 от Закона за публичните финанси, каза още Симеонов. По данните на отчета, в рамките на миналата 2023 година, остатъчният размер на дълга на Община Варна се е покачил с 40% ,в сравнение с 2022 г. Въпреки това Общината спазва фискалното правило по чл. 32, ал. 1 от Закона за публичните финанси, а именно годишният размер на плащанията по общинския дълг да е под 15% от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, изчислен на база на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на общината, обясни Симеонов. Планираните приходи за 2023 година са били в размер на 747,7 лв. в края на годината реалният отчет е 582 млн. лв. Трябва да се отбележи, че реално получените приходи по бюджета са в по-голям размер и възлизат на 666,1 млн. лв. с включени наличности по сметки, отразени с отрицателен знак в размер на (-84 162 083 лв.), съгласно Единната бюджетна класификация и указанията на Министерство на финансите за балансиран бюджет. По негови данни, заложените приходи за делегирани държавни дейности са 322 млн. лв., като отчетът е близо 340 млн. лв. Това означава, че получените приходи за делегирани държавни дейности са с 64 млн. лв. повече от отчета за предходната 2022 година, обясни директорът на финансовата дирекция. По време на общественото обсъждане бе отчетено, че приходи за местни дейности за 2023 г. са в размер на 242,2 млн. лв., в т.ч. - имуществени данъци и неданъчни приходи – 205 млн. лв. През 2023 г. са събрани с 68,64 млн. лева повече приходи за местни дейности в сравнение с отчета за 2022 г. Отчетът на разходите по бюджета на Община Варна показва, че най-много средства са изразходвани за функция "Образование“ – 39.5 %, следвана от функция "Жилищно строителство, БКС и опазване на околната среда“ – 21 %, "Икономически услуги и дейности“ -11.6% и т.н. 108,3 млн. лв. са средствата изразходвани по Капиталовата програма на Община Варна. Източниците на финансиране са собствени средства, целеви капиталови субсидии, банков заеми, трансфери, Европейски фондове и други международни програми и договори, каза още Симеонов. Наличните към края на годината поети ангажименти по бюджета на общината представляват 35,6 % от средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години, при допустим праг от 50%, съгласно чл. 94, ал.3, т.2 от Закона за публичните финанси. Вземайки предвид изключенията по с чл. 92 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г., съотношението на поетите ангажименти за разходи към средногодишните разходи за периода 2020-2023 г. е 26.9 %; Община Варна няма просрочени задължения по бюджета и завършва тригодишния период, спазвайки изискванията на Закона за публичните финанси за показателя бюджетно салдо за последните три години, както следва: 2021 г. положително салдо, 2022 г.– положително салдо и 2023 – отрицателно бюджетно салдо. Община Варна няма просрочени задължения по Европейските програми и проекти, обясни още Кирил Симеонов. |