Шефката на КЗП с важни препоръки към потребителите | ||||||
| ||||||
Експертите от КЗП извършват мониторинг на цените преди намалението с цел да установят случаите на фалшиви намаления, при които търговецът повишава цените седмици преди "Черен петък“, за да обяви драстични намаления в дните на промоцията. Мария Филипова с послание и към потребителите, и към търговците в навечерието на “Черен петък": Какво е важно да знаят потребителите? За да не бъдат разочаровани от "Черен петък“, потребителите трябва да спазват някои важни правила: - Планирайте предварително покупките: Направете списък на продуктите, които искате да купите и изследвайте ценитеим предварително. Така ще знаете дали отстъпките са реални. - Внимавайте за нереално примамливи оферти: Няма причина цените на един и същ продукт в един онлайнмагазин да са в пъти по-ниски отколкото са в останалите магазини. - Четете условията на промоциите: Дали офертите важат за определено време или до изчерпване на наличностите, за кои артикули важат отстъпките, необходимо ли е да се въвежда промо код и др. - Пазарувайте онлайн предпазливо: Внимавайте за фалшиви сайтове и винаги проверявайте сигурността на страницата, преди да въведете лична информация или данни за кредитната си карта. Зачестяват жалбите от измамени потребители, закупили стока от сайтове имитиращи известни брандове, като: geoxbulgaria.com, nikebulgaria.com, assicsbulgaria.com, lacostebg.com и др. Сайтовете се хостват извън територията на ЕС и измамниците не могат да бъдат установени. - Проверете достатъчна ли е наличността на продукта: Търговецът обявява намаление на търсен продукт, от който има много малка наличност. Продуктът се изчерпва в рамките на секунди, а потребителите не успяват да поръчатили да си го купят във физическите магазини. - Не се поддавайте на натиск: Избягвайте импулсивните покупки само заради отстъпки. Уверете се, че наистина имате нужда от продукта. - Бъдете готови за забавени доставки: При пазаруването на "Черен петък“ са натоварени не само търговците, но и куриерските дружества. Очаквайте сериозно забавяне на поръчките, понякога до 2-3 седмици. - Бъдете готови за опашки: Ако пазарувате във физически магазини, бъдете подготвени за големи опашки и сериозно чакане. Планирайте времето си, начините за придвижване и паркиране, за да не се превърне пазаруването в кошмарно изживяване. Какво е важно да знаят търговците? КЗП призовава търговците да спазват законовите задължения при обявяването на съобщенията за намаления, като например: • да бъдат посочени стоките и услугите или групата стоки и услуги, за които е валидно намалението на цените; • да бъдат обявени условията, при които се извършва намалението на цените; • да бъде определен срокът, през който стоките и услугите се продават с намалени цени; • съобщението за намаление на цените не може да бъде прилагано за период, по-дълъг от един месец и по-кратък от един работен ден. • Предишна цена е най-ниската цена на стоката или услугата, която търговецът е прилагал през период, не по-кратък от 30 дни преди датата на намалението. • Съобщението за намалението може да бъде представено по един от следните начини: - чрез поставяне на новата цена до предишната, която е зачертана; - чрез думите "нова цена" и "предишна цена", последвани от съответните суми; - чрез посочване на процент на намалението, като новата цена се поставя до предишната цена, която е зачертана. Ако сте внимателни и следвате съветите на експертите от КЗП, “Черен петък" би могъл да се превърне в нещо приятно, полезно и практично, каквато всъщност е и идеята за него. |