Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Бизнесът търси строители и шивачи, а гимназиите предлагат ресторантьори и икономисти
©
Данните за основните показатели на професионалната квалификация на пазара на труда, за изучаваните професии и за потребностите от работна сила показват, че професионалното образование има ключова роля на трудовия пазар. В същото време то не изпълнява основната си цел да осигурява пряка връзка между търсенето и предлагането на кадри, а образованието в професии, които не се търсят на пазара на труда, продължава.

Изследването на Института по пазарна икономика извежда редица ЗАКЛЮЧЕНИЯ относно характеристиките и проблемите на състоянието и ролята на професионалното образование, сред които:

 - Хората с придобита професионална квалификация представляват 1/3 от работната сила.

- Професионалната квалификация е пряко свързана с по-висока икономическа активност, по-висока заетост и по-ниска безработица.

- През учебната 2024/2025 г. в професионалното образование има 36 129 места в общо 142 професии.

- Приемът в професионалното образование представлява 59% от общия прием в средното образование. Докато в областите Шумен, Кърджали и столицата приемът в професионалното образование е под 50%, в Монтана и Враца той достига над 70%.

- Най-много са учениците в направленията Техника, Информатика и Услуги за личността – основно в професиите Техник на транспортна техника, Икономист-информатик, Готвач, Ресторантьор.

- Дуалното обучение засяга едва 9% от започналите професионално образование през 2024/2025 г.

- През 2024 г. около 2/3 от работодателите имат затруднения при намиране на търсените хора.

- За 15 от 20-те професии, за които са заявени най-големи потребности, професионалното образование подготвя малко (под 1% от приема) или никакви кадри.

- Бизнесът търси строители и шивачи, а професионалното образование предлага ресторантьори и икономисти.

- Още по-очевидно разминаване се вижда при изследването на професиите, които ще се търсят в следващите 3-5 години.

Тези заключения водят към конкретни ПРЕПОРЪКИ, сред които:

- Въвеждане на задължение за проследяване на приложението на придобитата професионална квалификация от завършилите.

- Задължение за намаляване на приема за професии, за които няма търсене на пазара на труда и съответно – увеличение за професии, които се търсят от работодателите.

-Въвеждане напо-широко отраслово образование с акцент върху езиково и технологично обучение.

- Улесняването на възможностите за трансфер между специалности и професионално ориентиране.

- Олекотяване на регулациите върху дуалното обучение и разширяване на обхвата му.


https://www.varna24.bg/novini/Bylgaria/Biznesut-tursi-stroiteli-i-shivachi-a-gimnaziite-predlagat-restorantyori-i-ikonomisti-2437956
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.