Варненското пристанище става на 105 години | ||||||
| ||||||
Пристанище Варна е строено по проект на френския архитект Адолф Жерар, който е главен архитект и главен инженер на пристанище Марсилия във Франция. Започнато е от английски проектанти, които във времето са били заменени от Адолф Жерар и той завършва фактически проекта на пристанище Варна. За времето си това е било едно от най-съвременните пристанища, заедно с пристанището в Бургас, в региона на Черно море, подчерта Данаил Папазов. Строено е от държавно дружество, събрало акциите, с държавен фонд и постъпления от граждани, които са инвестирали в бъдещето на пристанище Варна, което вече 105 години изпълнява своята роля. "Много са интересните случки в историята на пристанище Варна", каза Данаил Папазов и допълни, че на варненския порт е работил човекът, вдигал най-голямата тежест в цялата известна история на земното кълбо. Български докер от пристанище Варна е държал на гърба си товар от 500 килограма кожи. Данаил Папазов припомни, че на 100 годишнината на пристанище Варна е била изработена специална статуетка на варненския докер. "В издадената книга за пристанището тази история е описана много подробно. Има и много смешни инциденти в историята на порта", допълни Папазов. Един от тях е с обработката на живи животни преди години, когато част от тях падали във водата и се налагало докерите да ги гонят. В историята на порта има и трагични инциденти. Последният е през 2003-та година, когато в тежка лятна буря са паднали два от крановете. За щастие при инцидента не са пострадали хора, но аварията е била изключително сериозна и крановете са били нарязани за скрап. Многократно на дъното на пристанище Варна са откривани и оръжия от войните. "През 2002 година, в акваторията на пристанище Варна - Изток, по време на драгажни операции - удълбочаване на кея на 3 и 5-то корабно място, стотонният плаващ кран е извадил мина от Първата световна война. Варна е най-голямото и обширно българско пристанище, обработващо повече от 8 милиона тона товари годишно. С модерното си оборудване, отличните транспортни връзки, жп-фериботно обслужване и кръстопътно местоположение, пристанището е удобен мост за товаропотоците между Европа, Русия, Украйна, Кавказ, Средна Азия, Средния и Далечен Изток. За последните 6 години пристанище Варна постига средно 10% ръст в годишния си оборот, следвайки политика на постоянни инвестиции в модернизация и технологично развитие и подобряване условията на труд. Източник: Радио "Фокус" |