Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
27% от варненчетата в предучилищна възраст с нервно-психични разстройства
Автор: Екип Varna24.bg 10:43 / 01.06.2011Коментари ()799
В РЗИ - Варна се проведе проучване на нервно-психичното състояние на деца от предучилищна възраст.

Получените данни от проведения скрининг на нервно-функционалните разстройства събрани по анкетен път от родителите показват, че при децата от изследваната група 27% имат нервно-психични разстройства. Те често са причина за отслабване на техните съпротивителни възможности и възпрепятстват правилното възпитание и формиране на детската личност. Също са предпоставка за детските неврози.
Най-често застъпените етиологични фактори за възникване на невро-функционалните разстройства са :
• разнообразните неблагоприятни въздействия от семейно естество
• неправиленият възпитателен подход
• променливото отношение на родителите към детето
• (свръхстрогост или прекалено разглезващо)
• нерационалният дневен режим
• Напрегнатата психо-емоционална атмосфера в детската градина
• психо-травми във връзка с адаптацията към условията
• нецелесъобразен подход на учители и възпитатели
• уплаха
• физическа отслабеност
• телесната изнеженост поради често боледуване
• наличие на хронично заболяване
В проучването се установява, че почти полвината деца (56,3% от момчетата и 28,5% от момичетата) изживяват страх от тъмнината. Натрапливи фобии към животните отбелязват 35,7% от момчетата и 78,6% от момичетата.
 
Страхова нагласа и нежелание да посещават детската градина или подготвителните групи в училище имат 30,0% от децата в изследваната група.

Поведенчески кризи се наблюдават при 28,6% от децата.
Невротичното безапетитие се проявява при 31,3% от момчетата. То често настъпва като протестна реакция на детето при неправилен подход на родителите, възпитателите и учителите към него и обикновено има преходен характер.
От профила на невротичните разстройства се установи, че 31,3% от момчетата и 28,6% от момичетата имат трудности в общуването с възрастните. Малка част от момичетата (14,3%) срещат трудности в общуването със своите връстници.
Констатираните психо-соматичните нарушения при анкетираните деца са с ниска честота . Те се характеризират с функционални изменения на вегетативната нервна система: като вазомоторна лабилност, стомашно чревни смущения и нарушения на съня.

Профила на често регистрираните нарушения на съня показва, че 37,5% от момчетата и 42,8% от момичетата страдат от неспокоен сън. Трудно заспиване се регистрира при 18,8% от момчетата и 21,4% от момичетата. Количеството на кошмарните сънища се увеличава при нарастване на психичното натоварване.

Моносимптомните форми протичат с бедна и еднообразна картина, като най-често заболяването се проявява само с един симптом. Това са обикновено отклонения, които участват в картината на останалите неврозоподобни състояния.
Различните протестни реакции се срещат при 37,5% от диагностицираните момчета и 35,7% от момичетата. Най-честата форма на невротичен протест е негативизмът.
Често при травматизираните деца протестното поведение може да се фиксира като трайна форма и отклонение в характера и затруднение при установяване на контакт с околните, както и прояви на агресивност .

Резултатите от анкетното проучване за агресивността при децата ясно показват, че само 16,6 % от тях често прибягват до агресивни действия, а при 30,6% епизодично се проявяват враждебни намерения. Повече от половината деца 52,8% отбелязват, че в техните групи много рядко се бият и обиждат.
Сред децата от предучилищна възраст могат да се открият различни прояви на агресивността, изразени с различни средства и сила. Опитвайки да защитят своите притежания по-малките деца могат да използват сила или инструментална агресия. По-големите деца, например 6 - 7 годишните, могат да си послужат с личностно ориентирана, враждебна, агресия - критика, обиди, присмех, унижение, поставяне на обидни етикети

Данните от детската анкета показват, че 2/3 от възрастните /родители, учители и други/ прибягват до агресивни вербални действия /викове, караници и забележки/ за да контролират поведението на децата. Физическите наказания, заплахите, демонстрирането на сила и превъзходство могат да създадат у детето чувство за недостойност и безпомощност
Емоционалната любов и топлина чрез прегръдки от своите майки отбелязват 75,0% от анкетираните деца. Само 41,6% получават безрезервна нежност и прегръдки от страна на бащите си. Много ниски са процентите на другите членове на семейството които задоволяват потребностите на децата от обич и привързаност.

В проведената анкета децата декларират, че само 2,7% от майките и 5,5% от бащите се включват в техните игри. Голямата част от децата 36,1% играят с други деца, а 30,6% със своите братя и 25,0% със сестрите си.
Връстниците влияят върху нервно-психическото развитието на детето чрез подкрепата и одобрението. Също те са модели за сравнение на своите качества, способности и ценности.
Нервно-психичните разстройства при определени условия могат да станат причина за промени в характера и реактивността на поведението.

Затова грижите за укрепване на психичното здраве и правилното нервно-психическо развитие на детето изискват осигуряване на необходимите условия за нормално обучение и строго съблюдаване на принципите на психопрофилактиката.



https://www.varna24.bg/novini/varna/27-ot-varnenchetata-v-preduchilishtna-vuzrast-s-nervno-psihichni-razstroistva-258682
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.