© Varna24.bg | | Варна има сериозно място и отношение към проекта за развитие на интермодалния транспорт - вода - суша, което определи и домакинството ни на втората международна среща по проекта WATERMODE. Това заяви областният управител Данчо Симеонов по време на форума, който продължи втори ден в грандхотел "Димят". По неговите думи повече от окуражителни са последните новини от Брюксел за увеличаването на средствата ни по ОП "Транспорт" за следващия период до 2020 г. Сред новите приоритети в оперативната програма наред с магистралите се залага и на удвояването на жп линията Варна - Русе, което ще се финансира с европари. Пак със средства от ОП "Транспорт" ще стане реализацията на новия контейнерен терминал на пристанище Русе, за да осигури интермодалната линия от Варна към най-големия европейски воден канал Рейн - Майн - Дунав, допълни Сергей Църнаклийски, шеф на ИА "Морска администрация". В тази връзка морската ни столица пък залага основно на развитието на фериботния комплекс, ро-ро терминала и пристанище Варна-запад, поясни Георги Генчев, шеф на ДП "Пристанищна инфраструктура".Тези новини дойдоха съвсем на място за участниците в международната среща, които бяха от всички сектори на морската логистика. Свърши ресурсът от време за нови отлагания на стратегическото решение за интермодалната ни транспортна мрежа, каза Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика. Оттук нататък вземането на всяко решение може да има фатални последици за националната ни транспортна система, която е в дълбока криза и упадък през последните 20 г. Безспорна е констатацията, че морският ни бизнес силно изостава поради отложените с десетилетия жизненонеобходими инвестиции в базовата инфраструктура, коментира Георги Минчев. По неговите думи в този краен извод, подкрепен от целия морски бизнес, се крие и известен оптимизъм, защото води до очакването на скорошни мащабни събития. За да няма нови опорочавания, той припомни няколко важни правила, свързани с предстоящите концесионни процедури за пристанища Варна, Бургас и речните портове, които трябва коренно да изменят националната транспортна система и нейния потенциал. Това са пълната прозрачност на процедурите съгласно закона и европейските практики, гарантирането на необвързаността на концесионера с всякакви превози, спедиция и най-важното - бъдещият стопанин да има нужния финансов потенциал. Друг голям проблем е разминаването между държавните институции и бизнеса, които сякаш тичат по различни писти, подчерта к.д.п. Богдан Богданов, председател на Българската морска камара. Той даде за пример Германия, където от 2000 до 2009 г. е имало поне 6 форума за морска индустрия с повече от 1000 участници от бизнеса, като инициативата идва от най-високо ниво в правителството. На прага сме на нов етап от глобализацията и малка транспортна система като нашата има голям шанс да успее да излезе поне с един гърди напред, каза в заключение Георги Минчев. |