Кап. Богдан Богданов: Трябва да се приеме стратегия за развитие на морския и речен транспорт | ||||||
| ||||||
Едно от основните неща, които трябва да бъдат променени в най-кратки срокове се отнасят до законодателството, а второто което трябва да се случи, при това максимално бързо, е приемането на национална стратегия за развитие на морския и речен транспорт. "Това е нещо, за което настояваме от години. Подготвили сме не едно и две предложения, които обаче за съжаление остават глас в пустиня - просто не им се обръща внимание", посочи кап. Богдан Богданов. Според него Европа вече говори за интегрирана морска стратегия, а България няма дори национална такава. Едно от най-важните неща, които трябва да се случат според специалиста е децентрализацията, намаляване на администрация и избягване на тежката бюрокрация. По думите му в момента администрацията върви обратно пропорционално на корабите. Той обясни, че във времето, в което България е била водеща морска сила и е била давана за пример, като една от най-динамично развиваща се морски държави със 150 кораба плаващи под български флаг, в ДИК - София са работили 3-ма души. Сега когато корабите са под 30 на брой, работещите са над 60 души. Председателят на БМК заяви, че България има капацитетът да върне позициите си от преди 25 години по отношение развитието на морската индустрия. Според него обаче за това е необходимо желание и волята от страна на държавната власт. Той посочи, че от години Европейския съюз обръща огромно внимание на развитието на крайбрежните региони, които генерират над 40% от БВП на общността. "Едно от направленията, при които се толерира и се подкрепя държавната помощ, това е корабоплаването", заяви Богданов и добави, че без подкрепата на държавата тези сектори много трудно биха могли да излязат от кризата и да се развиват нормално. От години морския сектор настоява и за Държавен гаранционен фонд, който да подпомага корабостроенето и кораборемонта. "Такива фондове има на много места по света. Освен това ако искаме да увеличаваме корабите плаващи под български флаг трябва да има и съответно кредитиране на преференциални условия, нещо което при нас не се случва", подчерта председателят на БМК. Богданов коментира, че никак не иска да мисли, че това което се случва в сектора се прави умишлено, а по-скоро го отдава на неразбиране и неоценяване на проблема. Той посочи, че каквато и да е причината за това фактите са ясни и посочи, че до 1987 г. в България са се строили по 10 кораба на година, а сега се строят не повече от 2 максимум 3 кораба. Източник: Радио "Фокус" |