Едва четирима-петима граждани посетиха информационната кампания "Животът е с предимство", която се проведе вчера от 10 до 12 ч. в Младежкия дом. Инициативата е част от проекта на здравното министерство "Информирани и здрави" по ОП "Развитие на човешките ресурси" с бюджет 4,7 млн. лв., които трябва да се разходват в рамките на 48 месеца.
На вчерашната среща бяха представени три филма на тема транспортния травматизъм, които тепърва ще бъдат разпространявани сред средните училища и изобщо в обществото с цел да се намалят жертвите на катастрофи чрез повишаване културата на пътя. В рамките на форума, какъвто ще бъде проведен в общо 19 града, трябваше да се състои дискусия по проблемите на травматизма. За съжаление неколцината присъстващи в залата нямаше с кого да обсъдят видяното, колкото и да харесаха филмите, в които бяха показани автентични кадри от катастрофи и интервюта с потърпевши и виновни шофьори. На срещата по непонятни причини не се появи нито един представител на община Варна или КАТ. Покани са били изпратени както до основни институции в града, така и до десетки неправителствени организации, но никой от тях не се отзова.Пияни шофьори погубили 534 души
За последните 10 г. у нас са станали 4031 катастрофи заради пияни шофьори, при които са пострадали 5111 и са загинали 534 души. Истината е, че водачите, които са склонни да карат колата си пили, изобщо не приемат, че могат да станат причина за нечия смърт. За тях подобна тема не съществува. Единственото, което ги вълнува, е да не ги хванат полицаите. А статистиката сочи, че на всеки час у нас става една катастрофа именно заради алкохол или наркотици. Анализът на пътните произшествия сочи още един факт - че всяка катастрофа може да бъде предотвратена. Освен че трябва да се спазват правилата за движение от страна на шофьорите и пешеходците, трябва да се обърне сериозно внимание на инфраструктурата, за която отговорност носят именно институциите. Специалистите са категорични, че качествената пътна настилка и добра сигнализация сами по себе си съдържат възпитателни послания към участниците в движението и намаляват вероятността от грешки. Трите филма от по 27 минути, посветени на пътния травматизъм, съдържат не само назидания с размахан пръст, но и откровения на шофьори, предизвикали смърт. "Не се прицелих в никого, не натиснах спусъка, но натиснах педала на газта и убих човек. Сега ще живея с това до края си", казва един от участниците в лентата на тема високите скорости.
Източник: в. Народно дело |