56,3% е ръстът на жалбите в КЗП – Варна през 2011 г. | ||||||
| ||||||
1352 жалби и сигнали са постъпили в Регионалната дирекция на Комисията за защита на потребителите /КЗП/ във Варна през 2011-та година. Това каза директорът на дирекцията Илиян Станоев. Това е значителен ръст спрямо 2010-та година, когато подадените жалби и сигнали са били 865. През 2009-та година жалбите са били 550. В процентно отношение ръстът на жалбите спрямо 2010 е 56,3%, а спрямо 2009 - 145,8%. Според Илиян Станоев - увеличението на жалбите се дължи на няколко основни фактора. Първият е във връзка с повишаването на потребителската култура на българския потребител в години на криза. Заради ограничения бюджет, с който разполагат, потребителите търсят все по-често своите права, за да защитят всеки платен лев. Кризата е направила и търговците по-коректни. В началото на 2010-та година се е наблюдавала тенденция във връзка с използването на нелоялни търговски практики. В края на годината тези практики се използват все по-малко. По думи на Илиян Станоев - търговците вече се съобразяват с нормативните изисквания и обявяват своите промоции, съобразявайки се с наличните количества на продуктите. Друга тенденция, която се забелязва при търговците, е прилагането на добри търговски практики или търговска политика. "Въпреки че това не е нормативно уредено и търговците нямат задължение да го правят, някой големи търговски вериги обявяват предварително на своите потребители и клиенти, че при закупуване на продукт от съответния магазин, потребителят има право в седем дневен срок да върне продукта и да го замени с друг такъв от търговския обект", каза Илиян Станоев и допълни, че това изискване в Закона е разписано само за сделки от разстояние. Според Илиян Станоев - използването на добрите търговски практики ще продължи да се разширява, защото конкуренцията между самите търговци е голяма. "Повишаването на подаваните жалби и сигнали се дължи и на доверието на потребителите към институцията. Няколко са начините за подаване на жалби и сигнали - на място, по пощата и по електронен път. Ние сме отворени към потребителите, дори и когато не става въпрос за жалби от компетенцията на комисията", каза още Станоев. Източник: Радио "Фокус" |