Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Стар мащабен проект може да реши проблема с паркирането в центъра
Автор: Екип Varna24.bg 09:38 / 25.02.2013Коментари ()1078
© Varna24.bg
Снимка Архив
Проект за подземна улица, разработен още в далечната 1976 г., днес може да се окаже елегантно решение на проблема с паркирането в централната градска част. Експертните дебати по новата визия на пешеходната зона в сърцето на Варна извадили на светло мащабни проекти, които поради една или друга причина са останали нереализирани през годините. Финансовите перспективи, които оперативните програми откриват пред морската столица, обаче могат да вдъхнат нов живот на старите, но добри идеи.

"Преди 37 години е разработен проект за подземна улица, която да отвежда трафика от автоподлеза до Фестивалния и конгресен център под пешеходната зона на бул. "Сливница". Според плановете трасето е трябвало да осигури излаз на автомобилите чак след сградата на общината. Идеята не само е била обезпечена със съответната проектна готовност, а и с необходимите комуникации. Канализацията е потопена на голяма дълбочина, така че не е пречка за изкопните работи. Автоподлезът на ФКЦ разполага с междинно ниво за сервизни помещения и стълби към наземната част на бул. "Сливница", коментира пред "Черно море" главният архитект на община Варна арх. Петър Йорданов. Според него проектантите са резервирали 7 - 8 метра под бул. "Сливница" с намерението зоната от общината до Морската градина да бъде изцяло пешеходна.

При обществените обсъждания на новия Общ устройствен план концепцията за т.нар. ларго бе порязана от много експерти. Според тях тя вече не е актуална, а и големият поток от пешеходци минава от площад "Независимост" по бул. "Княз Борис I", вместо по бул. "Сливница".

Съобразно съвременните потребности и възможности обаче плановете за подземната улица могат да дадат отговор на проблемите с паркирането в центъра на Варна, смята арх. Йорданов. Той уточни, че проектът е бил стопиран заради междуведомствени противоречия. Пречка за реализацията му се оказал и топлопроводът от хотел "Черно море" към ФКЦ, който днес не се използва. С други думи, ако решим да осъществим идеята, ни остава основно да извършим необходимите изкопни работи. Подходът през автоподлеза предвидливо е затворен само със сглобяеми
бетонни панели. Английският двор на фестивалния комплекс в съседство пък предлага възможност за обособяване на алтернативен подход. Така, ако използваме подземното пространство за изграждането на паркинг, там може да
бъде неговият изход. Входът е добре да остане откъм автоподлеза.

Предварителните ни проучвания показват, че е достатъчно да използваме само около 80 метра от подземното трасе и ще имаме паркинг на 2 нива под земята с места за минимум 120 автомобила, пресметна главният архитект на
общината. Той увери, че реализацията на проекта именно в тези мащаби може да стане факт, без да се налага отсичането дори на едно дърво.

При наличието на проектна готовност осъществяването на тази идея е възможно в рамките на интегрирания план за градско възстановяване и развитие. Тъй като обособяването на паркинг може да носи приходи, шанс за тази инвестиция биха дали и дългосрочните нисколихвени заеми по програма "Джесика", прогнозират от общинската администрация. Според Петър Радушев, който оглавява дирекция "Европейски и национални оперативни програми", следващият програмен период дава шанс и на други смели идеи във връзка с недостига на паркоместа във Варна. Те са свързани с инвестиционни намерения за подземни паркинги, включително до Катедралата под бул. "Мария Луиза", каквито амбиции вече бяха заявени от испански консорциум.

Източник: в. "Черно море"



https://www.varna24.bg/novini/varna/Star-mashtaben-proekt-mozhe-da-reshi-problema-s-parkiraneto-v-centura-417973
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.