Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Чешко-австрийска фирма строила жп гарата във Варна
Автор: Екип Varna24.bg 11:18 / 25.02.2013Коментари ()1690
© Varna24.bg
През турско време покрай западната част на сегашния площад "Славейков" е преминавала турската крепостна стена, а пред нея е течала р. Девня, която се вливала в залива близо до входа на пристанището. След Освобождението крепостната стена е разрушена, но площад все още няма. Застроена е само северозападната част, предимно със складове, търговски кантори и офиси, свързани с дейността на пристанището. През 1897 г. на бъдещия площад е дадено името "Петко Рачов Славейков". Изграждането му става постепенно след 1906 г., когато е открито новото пристанище, и особено след 1908 г., когато е прекъсната р. Девня и се оформя значително обширно пространство.

През 1907 г. Общинският съвет решава върху 2100 кв.м да се построи нова жп гара. Тя е проектирана от архитектите Киро Маричков и Никола Костов, които изграждат подобна жп гара и в Бургас. Войните забавят изграждането й. Открита е чак на 3.III.1925 г. През 1939 г. по проект на инж. Р. Горнев са построени пероните, а през 1952 г. е преустроена вътрешно. Като начална гара е проектирана в план във формата на буква "Г", като главният вход е откъм по-дългата северозападна фасада, а изходът - на североизточната. Архитектурата е богата сецесионова, съчетана с барок. Централната фасада е изградена симетрично, с изявен ризалит в централната ос, разчленена от хоризонтално фугирани пиластри, които рамкират високи засводени прозорци. Ризалитът завършва с огромен шатровиден купол. Кулови надстройки са изградени в двата края на фасадата. Силно са подчертани входът и изходът. Високата часовникова кула уравновесява обемите на ъгловото решение на сградата и едновременно е перспективна задънка на ул. "Цар Симеон". Вътрешното разпределение точно отговаря на функционалните изисквания. Строежът е извършен от чешко-австрийската фирма "Петил Браузеветер", която е построила във Варна още Централните морски бани, грандхотел "Мусала", Затвора и други по-малки обекти. Часовникът е доставен и монтиран от същата фирма през 1929 г. Гарата е паметник на архитектурата и един от акцентите на града.

През 1908 г. по препоръка на Стопанската и индустриална камара започва да се строи новата варненска митница. Проектирана е от арх. Никола Костов и се изгражда върху 1100 кв.м. Както се случва с гарата, и строежът на митницата се забавя заради войните. Няма архивни документи, но се предполага, че е открита през 1919 г. Сградата е проектирана в квадратен план с вътрешен двор и четири ъглови ризалита, над които са изградени надстройки, завършващи с шатровидни куполи. Фасадите са третирани равностойно, разчленени вертикално от лизени голям ред. Главната фасада е към площада. Входът е засводен, фланкиран от кръгли колони с капители, които носят профилиран корниз и прекъснат триъгълен фронтон. В полето на фронтона е изписано наименованието на сградата. На атиката е изграден втори, голям класически фронтон. В полето е била изписана годината на построяване на сградата, която липсва. Сградата е ремонтирана основно през 2008 г., но множество детайли не са в блестящо състояние.

Източник: в. Народно дело



https://www.varna24.bg/novini/varna/Cheshko-avstriiska-firma-stroila-zhp-garata-vuv-Varna-418020
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.