© Varna24.bg |
За това, което предстои във Варна, споделя кметът на морската столица Иван Портних.
- Рекорден бюджет на Варна за 2017 - без вдигане на данъци и без нови заеми! Какви са изводите, г-н Портних? - Изводът е, че Варна се развива! Около 300 млн. лв. вложихме през изминалите две години и половина в проекти за мобилност, подобряване на градската среда, за образователна и културна инфраструктура. Тази година имаме рекорден бюджет с макрорамка от 270 млн . лв. Ако прибавим и финансирането, спечелено от европейските програми, размерът на средствата, с които ще оперираме, надхвърля 420 млн. лв. Градът никога не е разполагал с толкова сериозна финансова опора - и то без увеличение на местните данъци и без поемане на дългове. За сравнение - през 2012 г. бюджетът на Варна е бил 187 млн лв. Важен приоритет за нас остава образованието, за което сме осигурили 104 млн. лв. Ще инвестираме 35 млн. лв в пълното обновяване на 7 училища, 3 професионални гимназии и 3 детски градини, за да създадем модерна среда за обучение. По данни на НСИ през 2015 г. Варна и регионът са на второ място по преки чуждестранни инвестиции в страната, веднага след София. Туристическият бранш отчетe много силен сезон, а записванията за лято 2017 към момента само от Германия гарантират двуцифрен ръст на туристи. Индиректен показател за развитието на града е и агресивната политика на нискотарифните авиокомпании - 5 обявиха, че пускат целогодишни полети до 10 нови дестинации от летище Варна. Това са отлични възможности за бизнес, туризъм и развитие на проекта "Варна - дестинация 4 сезона".
- Какво предвижда инфраструктурната програма на общината?
- Последователни сме в обновяването на градската среда. Направихме сериозни инвестиции в централната зона, сега влизаме в кварталите. Предвидили сме над 100 млн. лв. за ремонт и изграждане на булеварди, улици, тротоари, паркове. Проектите са готови, процедурите са на финала, през април машините влизат на терен.
- Кои са обектите, предвидени за ремонт?
- Обектите са много и са разположени във всички райони на Варна - ул. "Студентска", ул. "Цар Борис III" - за Виница; бул. "Ян Палах" - от ул. "Зюмбюл" до ул. "Прилеп", ул. "Ана Феликсова" и кръстовището на бул. "Цар Освободител". Продължаваме пробива на бул. "Левски" - между бул. "Сливница" и бул. "Владислав" . Готово е временното кръгово кръстовище на бул. "Република" , защото започваме разширение на булеварда, за да облекчим трафика към Западната промишлена зона и ул. "Девня". Предстоят ремонти в Аспарухово - ул. "Мара Тасева" , бул. "Първи май", бул. "Народни будители", както и вторият етап от благоустрояването на двата охранителни канала. Започваме работа по бул. "Приморски", "Левски" , "Янко Мустаков", "Трети март", "Анна Феликсова", "Михаил Колони", "Цар Симеон I" , "Георги Бенковски" и други. Проектите обхващат и много междублокови пространства с цел облагородяване на районите пред домовете на хората.
- Сериозен проблем е липсата на улична мрежа в селищните образувания. Предвиждат ли се решения на тези проблеми?
- Да, проектираме улична мрежа по плана на жк "Св. Никола". Поех ангажимент към хора, които поискаха сигурен достъп до плажа на Кабакум. За целта в бюджета сме заложили средства за подпорни стени и стълбище до крайбрежната алея на плажа. В момента започнахме обновяване на уличното осветление във всички райони. Поетапно решаваме и ВиК проблеми в града - в СО "Ален Мак", например, в петък ще направим първа копка на канализация, която е част от проекта за ПСОВ "Златни пясъци". Там ще изградим 4 битови канализационни клона с обща дължина от близо 5 км и 265 отклонения, защото в момента тази територия има едва 20% от необходимата канализационна инфраструктура. Това е сериозна стъпка и по отношение на превенцията на свлачищните процеси в района. Готови сме и с 16 проекта за ВиК инфраструктура за различни квартали и селищни образувания. Чакаме отварянето на оперативна програма, за да ги внесем за финансиране. Така ще бъдат решени проблемите на кв. "Бриз", местността Св. Никола и много други. Предвиждаме и изграждане на колектор на ул. "Пирин" и "Битоля", който ще поема битовите и дъждовните води от централната част на града, която е силно претоварена.
- Ще има ли ремонт на Аспаруховия мост?
- Категорично сме изразили позицията си, че е необходим ремонт на цялото съоръжение, което е държавна собственост. Знаете, че м.г. бе завършен първият етап, защото правителството чрез Агенция "Пътна инфраструктура" осигури средствата. Знам, че имаше заложени средства и за т.г. като преходен остатък . Надявам се служебният кабинет сега да ги отпусне, за да може преди началото на активния сезона да бъде извършен поне част от ремонта на Аспаруховия мост, защото наистина положението е сериозно.
- Обявихте, че след изграждането на над 230 детски площадки предстои строителство на спортни игрища. Колко и къде ще бъдат?
- Развитието на масовия спорт има стимулиращо влияние върху хората. Затова сме се амбицирали да създадем условия за това - с изграждане на 80 спортни площадки и 4 комбинирани игрища за футбол, баскетбол, стрийт фитнес във всички райони на Варна, включително в "Галата" и "Виница". Миналата година открихме такова във "Възраждане" и получаваме отлични отзиви от хората в района. Успоредно с това в момента преустройваме 10 училищни двора - в спортни зони, които ще могат да се ползват извън часовете от хората, които живеят в съседство. Смятам, че това е удобна възможност за спорт в квартала.
- Представяте амбициозна инфраструктурна програма и обновяване на града. Как обаче ще опазите духа на Стара Варна, съхраняван от прекрасните стари сгради?
- Уникалните ни сгради наистина са огромно богатство, което е заплашено от изчезване. В момента подготвям писмо до министъра на културата по повод обявения конкурс за длъжността директор на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН). В писмото споделям притесненията си относно съдбата на културните паметници във Варна, че вече 2 години чакаме статут на 160 прекрасни варненски сгради, който да ги защити от събаряне. Предложените от нас обекти са уникални къщи, отразяващи най-красивите архитектурни инициативи, предприемани във Варна след Освобождението, дело на архитекти като Торос Тороманян, Херман Майер, Стефан Венедикт Попов, Дабко Дабков, Манол Йорданов. Градът ни пази образци на европейската архитектура в различни стилове - барок, неокласицизъм, ренесанс и сецесион, които трябва да опазим. Знаете, че създадохме специализирано общинско звено, което работи много активно. Наши експерти обследват сградите, изпращат покани до собствениците на къщи-паметници и следят ремонта и реставрацията на отделните обекти. Има и добросъвестни стопани, които ги обновяват. Тревожното обаче е, че докато чакаме зелена улица за новия списък, част от къщите изчезват. И това обезличава Варна!
- Нали наложихте вето за такива строежите?
- Издадох заповед, с която наложих строителна забрана за имоти, предложени за деклариране като недвижима културна ценност, за които процедурата не е приключила. За съжаление, правомощията ми в рамките на закона са ограничени и временни. Затова опасността за красивите варненски сгради е напълно актуална и реална. Поставени сме в ситуация, при която се налага да се надбягваме с времето и да вървим след събитията, тоест след багерите, сриващи нашата материална памет и изкуство. Дано има реакция от страна на НИНКН.
Източник: Труд |