Кампания показа наличие на двоен стандарт при храните в различните държави | ||||||
| ||||||
На базата на предварителни пазарни анализи на JRC бяха взети мостри за оценка на информацията от етикетите. След извършените анализи от Съвместния изследователски център, до БАБХ бе изпратен списък с предложените за оценка марки храни. Агенцията събра информация и взе проби в обекти от търговската мрежа на София на посочените в списъка храни, които са налични на пазара в България и в частност на храните, продавани под определени марки. На всички визуално съпоставими продукти бяха направени снимки на съответните етикети от различни групи храни. България изпрати информация за 95 съпоставими продукта, открити на нашия пазар, с цел оценка на състава, търговската марка, наименованието, допълнителните данни, минималната трайност, количеството и броя на единиците в опаковката, баркода, ветеринарнорегистрационния номер на предприятието производител (за храни от животински произход) и енергийна стойност. За етикетите и опаковките беше попълнена отчетна форма на JRC, разработена специално за целта. Анализът на събраната информация от участващите страни членки бе извършен независимо и изцяло от JRC, в резултат на което е изготвен доклад и резултатите с направените от Центъра заключения са предоставени на ЕК. Тази информация е предоставена и на държавите членки. В рамките на проучването са анализирани 1380 проби от 128 различни хранителни продукта от 19 държави от ЕС – България, Германия, Гърция, Дания, Естония, Испания, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Малта, Нидерландия, Полша, Словакия, Словения, Унгария, Франция, Хърватия и Чехия. Извадката обаче не е представителна за голямото разнообразие от хранителни продукти на пазара на ЕС. След проучването като основна констатации се откроява това, че в повечето от случаите съставът е отговарял на начина на представяне на продуктите. 23% от продуктите са били с еднаква лицева страна на опаковката и еднакво съдържание, а при 27% от продуктите разликите в състава им в различните страни от ЕС са били съпроводени от различна лицева страна на опаковката. 9% от продуктите, представени като еднакви в целия ЕС, са имали различен състав (те са имали еднаква лицева страна на опаковката, но различен състав). Други 22% от продуктите, представени по сходен начин, са имали различен състав (те са имали сходна лицева страна на опаковката, но различен състав). При използването на еднаква или сходна опаковка на продукти с различен състав не се наблюдават географски тенденции. Разликите в състава, открити в тестваните продукти, не означават непременно разлики в качеството. Предоставена е и възможност на притежателите на марките с констатирани различия в състава на храните на отделните пазари да изразят позицията си, в случай че желаят. |