Най-често училище напускали деца до V - VI клас, посочиха от просветната дирекция, като не скриха, че става въпрос най-вече за представители на ромския етнос. Преобладаващите причини за отпадане пък са икономически или свързани с проблеми в семейството. Не малка част от учениците напускат училище, за да започнат работа, тъй като искат да имат собствени доходи, посочиха експерти от образователната дирекция.
Безотговорното родителство и безотговорното поведение на ученика са двата основни фактора за отпадане от училище, показва пък социологическо проучване, реализирано по поръчка на общината.
В изследването, реализирано в периода юни - септември тази година, са участвали 203-ма учители, 640 ученици, 350 родители, както и десет експерти. 17,7% от преподавателите определят като допустимо отпадането преди завършване на основно образование, тъй като то е избор и отговорност преди всичко на учениците и родителите им. Според 63% от анкетираните педагози, прекъсването се дължи на липсата на родителски контрол, а 53,2 на сто са на мнение, че то е повлияно от несериозно отношение към училището.
78% от анкетираните ученици са категорични, че не е справедливо днес някой да не завършва поне основно образование. 16 на сто обаче виждат нещо нормално в прекъсването на училище. Според тях, то е израз на личен избор на ученика или родителите му. 10,6 % от децата, участвали в анкетата, посочват, че отсъствията се реализират под влияние на приятелите в училище. Според 50 % от анкетираните родители пък проблемът с отпадането от системата на образованието се дължи на безотговорно родителство. 41,5 на сто си го обясняват с контактуване с лоши приятели, а 34 % - с това, че децата са бедни и трябва да работят. Само 4,7% определят като основание наличието на случаи, при които децата са били обект на подигравки. Същевременно всеки втори родител е на мнение, че отпадналите деца няма да имат добро бъдеще, защото са лишени от шансове при това ниско равнище на грамотност.
Източник: в. "Позвънете Новини"