© Varna24.bg | | Около 190 варненски ученици, или 0,6% от обучаващите се, са отпаднали от училище през миналата учебна година. 68 деца са предпочели да се образоват в чуждестранни учебни заведения. Пет са излезли от системата поради болест, а 12 - заради отсъствия. Данните бяха изнесени по време на дискусия, посветена на социалното диагностициране на проблема. Като цяло през последните години се наблюдава тенденция на намаляване на броя на излизащите от системата на образованието деца, коментира Тодорка Кирилова, главен специалист в просветната дирекция към община Варна. По думите й, най-сериозен бил проблемът в СОУ "Елин Пелин", ОУ "Константин Арабаджиев", ОУ "Св. Иван Рилски", ОУ "Отец Паисий" и НУ "Васил Левски".Най-често училище напускали деца до V - VI клас, посочиха от просветната дирекция, като не скриха, че става въпрос най-вече за представители на ромския етнос. Преобладаващите причини за отпадане пък са икономически или свързани с проблеми в семейството. Не малка част от учениците напускат училище, за да започнат работа, тъй като искат да имат собствени доходи, посочиха експерти от образователната дирекция.
Безотговорното родителство и безотговорното поведение на ученика са двата основни фактора за отпадане от училище, показва пък социологическо проучване, реализирано по поръчка на общината.
В изследването, реализирано в периода юни - септември тази година, са участвали 203-ма учители, 640 ученици, 350 родители, както и десет експерти. 17,7% от преподавателите определят като допустимо отпадането преди завършване на основно образование, тъй като то е избор и отговорност преди всичко на учениците и родителите им. Според 63% от анкетираните педагози, прекъсването се дължи на липсата на родителски контрол, а 53,2 на сто са на мнение, че то е повлияно от несериозно отношение към училището.
78% от анкетираните ученици са категорични, че не е справедливо днес някой да не завършва поне основно образование. 16 на сто обаче виждат нещо нормално в прекъсването на училище. Според тях, то е израз на личен избор на ученика или родителите му. 10,6 % от децата, участвали в анкетата, посочват, че отсъствията се реализират под влияние на приятелите в училище. Според 50 % от анкетираните родители пък проблемът с отпадането от системата на образованието се дължи на безотговорно родителство. 41,5 на сто си го обясняват с контактуване с лоши приятели, а 34 % - с това, че децата са бедни и трябва да работят. Само 4,7% определят като основание наличието на случаи, при които децата са били обект на подигравки. Същевременно всеки втори родител е на мнение, че отпадналите деца няма да имат добро бъдеще, защото са лишени от шансове при това ниско равнище на грамотност.
Източник: в. "Позвънете Новини" |