120 са децата във Варна, които се възползват от услугата социален асистент, но листата на чакащите е дълга. "В закона е предвидена възможност училищата и детските градини, които имат нужда, да назначат помощник на учителя. Това е на практика нова длъжност. Помощникът на учителя подпомага работата с деца със специални потребности" - поясни Елисавета Савова.
Близо 1000 са децата в риск във Варна, а данните са към 31 януари миналата година. Позитивна статистика за общината е, че е сравнително малък броят на отпадналите от образователната система. През учебната 2016/2017 г. те са 43, от които 23 са реинтегрирани. Преди настоящата учебна година представители на ангажираните институции - образователни и социални - са направили обход на домовете на деца в риск, които подлежат на задължително предучилищно и училищно образование - в резултат са записани 31 деца - 5- и 6-годишни за предучилищна подготовка и 7-годишни в първи клас.
Работата както с деца в риск, така и с даровити деца е сред акцентите в общинската стратегия за подкрепа на личностното развитие, която от тази учебна година вече е в ход, а срокът на действие на документа е до 2019 г. "Подкрепата на личностното развитие е изключително широко понятие, което касае отчитане на потребностите и развиване на възможностите и потенциала на всяко дете и ученик. Целта е да осигури адекватни условия за достъп до качествено образование на всички" - коментира Елисавета Савова. Екипи от специалисти вече посещават училищата и детските градини във Варна, за да оценят потребностите на подрастващите от обща или допълнителна подкрепа, която се осъществява по отношение на деца със СОП, деца с изявени дарби, деца с хронични заболявания и деца в риск.