Търсят алтернативен маршрут
"В момента се изготвя алтернативен маршрут за преминаване. Проблемната отсечка с дължина 200 метра ще бъде затворена. Вече започва строителният сезон и преминаването на тежки камиони и придружаващите ги вибрации са опасни за изградената укрепителна конструкция и свлачищните процеси като цяло", коментира инж. Олег Колев, главен експерт "Свлачища и укрепване на територии" към община Варна. В най-проблемната зона има само два застроени имота. Водата на общо 7 парцела ще бъде спряна, за да може да се определи източникът на високите подпочвени води. "Взетите проби говорят за питейна вода", коментира инж. Колев. Септичните ями обаче също са фактор за високите нива на подпочвените води. Такъв са и наличните в района басейни.
Свлачището над кк Слънчев ден се активизира в края на миналата година. Засегна пътя Варна - Златни пясъци. На 29 декември беше поставен полицейски патрул, а пътят бе обозначен като опасен, едната лента беше затворена. Затворена е и сега. Към момента засегнатият участък е с дължина около 50 м и ширина около 100 - 120 м. Границите обаче са с тенденция за разширяване. МРРБ и Междуведомствената комисия по бедствията и авариите са уведомени.
Пътят е укрепен с двуредова силова конструкция от пилоти. Някои от тях са оголени 5 метра в горната си част. Дълбочината им е от 15 метра. В района има изградена и отводнителна система. Непосредствено под и над проблемната зона има частни терени, които не са застроени. В края на миналата година "Геозащита" коментира, че вероятно свлачищните процеси са провокирани от човешка дейност.
През 2003 година "Газстроймонтаж - Геосонда" спечели проект за укрепване на свлачище "Слънчев ден" и път І-9 Варна - Златни пясъци на стойност 3,8 млн. евро. Строителството завърши три години по-късно, като за този период са монтирани над 300 пилота и голям брой шахти.
С 2,5 метра пропада на "Трифон Зарезан"
2,5 метра на година. С тази скорост се движи от няколко години насам и свлачището до спирка "Трифон Зарезан", което понесе десетина къщи към морето през 2005 година. Дълбочината на свлачището е 50 метра, засегнати са около 40 декара. Районът от години е обозначен като "червена зона". Това обаче не пречи през годините да никнат десетки къщи, хотели и заведения, и то в район без канализация. Преди шест месеца почетният председател на Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство проф. д-р Божидар Божинов каза, че това свлачище е в резултат на засиления строеж на вили в района.
Доклад на МРРБ сочи, че за 2014 година са заложени 7 млн. лв. за извършване на строително-монтажни работи на свлачището и още 5 млн. лв. за следващата година. Предвижда се с тези пари да се построи естакада, която да прескочи проблемната зона. Специалистите се отказаха от идеята да укрепват терена по две причини - по-високата цена и съпротивата на около 60 собственици, в чиито имоти трябва да се направят отводнителни канавки и пилоти. Под и около Варна дремят 29 свлачища.
Източник: в. Народно дело