© Varna24.bg | | До един месец новата експертна комисия за безопасност на автобусните превози ще изготви предложенията за промени в нормативната уредба, твърди Максим Петков, председател на НСП - ВарнаПромени по 5 основни направления на нормативната уредба, свързани с увеличаване сигурността на автобусните превози, трябва да предложи до 1 месец новата експертна комисия към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). Това стана ясно по време на първото й заседание, което се проведе във ведомството в сряда, съобщи Максим Петков, председател на Националния съюз на превозвачите - Варна.
Той е сред 37-те участници в тази комисия, сформирана със заповед на министъра на транспорта Ивайло Московски във връзка с трагичния инцидент на магистрала "Тракия". В експертната група, който се оглавява от зам.-министъра на транспорта Камен Кичев, участват представители на МТИТС, МВР, на ИА"Автомобилна администрация", ИА "Пътна инфраструктура", парламентарната комисия по транспорт, браншови организации в областта на автобусните превози, неправителствени организации.
Петте основни направления, по които ще работи експертната комисия за подобряване сигурността на превозите, се отнасят до техническите изисквания към автобусите, въпросите по контрола и лицензирането, с обучението на изпълнителските и управленските кадри, както и с подобряването на пътната инфраструкстура. Те са свързани пряко и с хармонизиране на нашето законодателство с европейското, което все още изостава по много въпроси, обясни Максим Петков. По неговите думи става дума за изменения в два основни нормативни акта - Закона за автобусните превози и Закона за движение по пътищата. Ще се наложат промени и в Наредба 33 за автобусните превози, Наредба 11 за лицензиране на международните превози. Има и една наредба за предпътния медицински преглед, която е от 80-те години и явно ще трябва отново да бъде написана.
Близо 90% от транспортните фирми са получили своя лиценз преди 1 януари 2007 г., когато влязохме в ЕС. Така или иначе след 1 януари 2012 г. на почти всички автобусни превозвачи ще се наложи да се прелицензират, тъй като срокът на разрешителните им е 5 г., заяви Максим Петков. Той смята, че законодателните промени трябва да бъдат готови през октомври и през ноември, за да могат всички да подадат своите заявления за прелицензиране. Онези, които разполагат с гаражи, сервизна база с механици и точно се знае кой за какво нови отговорност, техният лиценз ще бъде автоматично продължен, обясни шефът на НСП - Варна. По неговите думи останалите просто ще останат без лиценз, което е по-леката процедура, от колкото сега да им се отнема и после да се точат обжалвания в съда. Общо 10 000 фирми са регистрирани за пътнически превозвачи, като някои от тях имат смесена дейност, включваща и товарни превози. От тях 700 са във Варненски регион. Между 30 и 50% от тези фирми няма да получат лиценз, защото не отговарят на никакви норми. В региона ще отпаднат около 30%, защото варненските превозвачи са сравнително по- добре подготвени. Тук, обаче не се броят гастрольорите, които идват във Варна за по 1-2 месеца и държат автобусите си между блоковете, без да е ясно кой им извършва предпътния преглед, коментира Максим Петков.
Има различни становища по отношение на спорния въпрос за пределната възраст на автобусите. Като се има предвид твърдото мнение сред ръководството на министерството на транспорта, подкрепяно от браншови организации, решението ще бъде по аналогия с такситата, където органичението е до 10 г. При автобусите може да е до 15 или повече години, но най-вероятно ще има ограничение на възрастта, каза още Максим Петков. Дали това ще стане пряко или косвено с въвеждане на задължителните стардарти Евро 3 и Евро 4, които на практика водят до ограничаване на годините, защото старите автобуси не отговарят на съвременните екоизиксвания, но резултатът ще е един и същ, продължи шефът на НСП - Варна. В тази връзка в комисията били включени доста прависти от транспортното и други ведомства, които ще намерят правилното юридическо и техническо решение на въпроса.
До края на седмицата на сайта на Министерството на транспорта ще бъдат качени всички становища, които са направени от браншовите организаци. Това ще помогне за тяхното по-широко обсъждане и хармонизиране, каза Максим Петков. Така до следващото заседание на експертната комисия през август пакетите предложения по петте направления за промени в нормативната уредба, ще бъдат готови. След детайлно оглеждане те ще бъдат предложени в завършен вид на на министъра на транспорта. Депутатите от транспортната комисия, които участваха в първото заседание, казаха, че тази практика максимално ще ги улесни. И биха могли още през втората половина на септември да ги гласуват на първо четене, а в началото на октомври- и на второ четене.
За пореден път ИА"Автомобилна администрация" - Варна, изпревари останалите регионални звена, допълни Максим Петков. На първото заседание на експертната комисия бяха представени обобщените данни от направено преброяването и засичането на превозните средства във Варненска област. Нещо, което едва сега започва в останалите региони, каза шефът на НСП - Варна. Според изнесените данни 70% от автобусния парк на градските превози е над 15 г. А по областните и републиканските линии - 82% от автобусите отговарят на изискванията за възраст до 15 г. 96% от микробусите също са до 15 годишни.
Източник: в. Черно море |