© Varna24.bg | | За резултатите от проверките на Регионалната дирекция на Комисията за защита на потребителите във Варна през летния туристически сезон разговаря директорът Илиян Станоев:- Г-н Станоев, какво показват резултатите от проверките, извършени през изминалия вече летен туристически сезон и какви са изводите след обобщаване на резултатите? - През летния сезон Регионалната дирекция на Комисията за защита на потребителите във Варна е извършила общо 3198 проверки, които са с около 1000 проверки повече в сравнение с 2009-та година. Съставените актове за административни нарушения са 467 броя. 1921 проверки и 298 съставени акта са по Закона за защита на потребителите, а по Закона за туризма са извършени 1268 инспекции и са съставени 169 броя актове. Най-честите нарушения при заведенията за хранене и развлечение е, че в лист и картменюта не са посочени грамажи на предлаганите асортименти. При средствата за подслон и местата за настаняване най-честото нарушение е необявяването на цените на нощувките. При туроператорите най-често нарушенията са свързани с непредостяването или предоставянето на непълна информация за организирано пътуване на потребителите. Общо взето резултатите показват, че има една повторяемост на най-честите нарушения, но в крайна сметка отбелязваме, че има една тенденция за повишаване на потребителската култура при потребителите и търговците, предоставящи туристически услуги, са вече малко по-чувствителни с оглед на икономическата криза в която се намираме. Този извод правим от това, че по отношение на рекламациите от потребители по Закона за туризма, които са заведени като жалби при нас, процентът на удовлетворените жалби от търговци, предоставящи туристически услуги е висок и е в рамките на 85%-86%. Това показва, че търговците са по-чувствителни и се борят за всеки един турист или потребител. Като пример мога да дам подадената жалба от потребител на туристическа услуга в голям туристически комплекс. В жалбата си потребителят се оплаква от условията, в които е бил настанен. След като поискахме становище от търговеца, той заяви, че предлага два начина за удовлетворяване на рекламацията като предложи четиридневен пакет на потребителя или да възстанови част от платената сума. Въпреки по-скъпата стойност на четиридневния пакет от предлаганата сума, търговецът предпочита потребителят да остане доволен от пребиваването си в комплекса.
- Продължават проверките по търговските обекти за обявени сезонни намаления? Колко и какви магазини бяха проверени и има ли констатирани сериозни нарушения? - 124 търговски обекта са проверени от Регионалната дирекция на Комисията за защита на потребителите във Варна от началото на Националната кампания за проверка на търговските обекти. До момента има съставени 11 акта за административния нарушения, инспекторите работят и по много административни преписки. Санкцията по тези актове е от 500 до 3 000 лева. Най-честото констатирано нарушения е непосочване на срок през който стоките се продават с намалени цени. Друг вид нарушение е прилагането на съобщение за намаление за период по дълъг от месец. При началото на кампанията умишлено не бе обявен типа на търговските обекти, които предстои да бъдат проверени и обектите бяха избирани на случаен принцип. Проверявани са различен вид търговски обекти, обявили съобщение за намаление. По този начин имаше и елемент на изненада за търговците. Резултатите от проверките са добри и видими. И през минали години сме провеждали такива акции и виждаме, че все повече търговци се съобразяват с нормативните изисквания и при тях проверките приключват без нарушения.
- Какво ще посъветвате потребителите, ползващи услугите на търговските обекти с обявени драстични намаления? - Аз бих посъветвал самите потребители да следят за нормативните изисквания, посочени в закона. Всяко съобщение за намаление трябва да посочва стоките и услугите, за което е валидно намалението. Търговците трябва да обявяват и условията, при които се извършват намаленията на цените и срока през който стоките и услугите се продават с намалени цени. Съобщението за намаление на цените се прави чрез поставяне на нова и стара цена, като старата е зачеркната или чрез думи, ясно обозначени една до друга. Когато има посочен процент на намаление, той трябва да отговаря на реалното намаление, което е направено.
Източник: Агенция "Фокус" |