Около 80 процента от фирмите в страната нямат никакъв интерес да инвестират в български научни разработки. Това сочат резултатите от изследване, оповестено вчера. Агенцията е провела през ноември около 100 интервюта с представители на малки и средни фирми. Според експертите причините за липсата на интерес са ниската информираност за българските научни постижения, слабото развитие на българските фирми и недостатъчни капитали за подобни инвестиции.
Данните на изследването сочат, че българският бизнес отделя два пъти по-малко от своите разходи за научна и развойна дейност в сравнение със страните от ЕС. Така по данни от 2006 г. в България бизнесът отделял за това само 27,8%, докато в ЕС бизнесът е отделял 54,6%. Като дял от БВП парите, които държавата отделя за наука, са четири пъти по-малко от средния за ЕС.
Основното предизвикателство пред българската научна общност е да покаже на бизнеса с какво може да бъде полезна и кои могат да са пресечните точки на взаимодействие.
54% от анкетираните са заявили, че не са сътрудничили по никакъв начин с научни институции. Най-голям процент от тях - 57% - казват, че не са имали нужда. 17% пък заявяват, че няма български разработки в областта, в която те работят. От 46-те процента, които са сътрудничили, най-голям е броят на фирмите, които казват, че са привличали за експерти български учени - 20%.
13% са инвестирали средства за разработки, а 11% са използвали български научни разработки, показват данните. Толкова е и процентът на фирмите, които са помагали на млади учени и перспективни студенти.
Купуването и използването на български научни разработки е рядка практика, констатира изследването. 70% от тези, които са сътрудничили с науката, са доволни от това, а само 2 процента не са доволни.
Проучването констатира и обратната страна - има области, които представляват интерес за бизнеса, но те не се открояват като сфери със значими постижения.
Такива са машиностроенето, селското стопанство, металургията, строителството, енергетиката, икономиката.
Според изследването 5% от бизнеса смята, че държавата има ясни приоритети, в които да инвестира в наука, а 72% смятат, че няма. Оценката на бизнеса за самия него в това отношение обаче е много по-висока. 57% от фирмите смятат, че бизнесът има ясни приоритети, за инвестиции в наука, а 26% смятат, че той няма такива. 68% от тези, които вече са взаимодействали с научни институции, също смятат, че има ясни приоритети на фирмите за инвестиции в наука.
Източник: в. "Монитор" |