Административен съд – Варна отхвърля жалбата на Община Варна, представлявана от Кмета на Община Варна, против Решение на Заместник министъра и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Регионално развитие“ /ОПРР/ 2007-2013, за приключване на сигнал, регистриран в Регистъра на сигнали и нередности по ОП "Регионално развитие“ 2007-2013 в Главна дирекция "Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“ към МРРБ, във връзка с договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, с предмет "Интегриран градски транспорт на Варна“, финансиран по ОПРР 2007-2013, с което е определена финансова корекция в размер на 247 359.37 лева с ДДС, представляваща 5% от общо верифицирани и платени разходи по засегнатите елементи от договора за безвъзмездна финансова помощ (БФП).
Съдът счита, че в конкретния случай е безспорно установено бездействие на жалбоподателя – като неизползва по предназначение закупените, чрез предоставената БФП активи и това неизползване е в нарушение на изискването за дълготрайност на операциите, тъй като засяга поставените пред проекта цели за по-малко потребление на енергия, по-достъпна вторична инфраструктура на обществените транспортни мрежи, въвеждане на природосъобразни видове транспорт, повишаване на привлекателността и степента на използване, на подобряване функционалността на града и мобилността на населението, намаляване на задръстванията и повишаване възможностите за социално включване и равен достъп на групите в неравностойно положение, за което е предвидено да се използват активите. В мотивите си съдът сочи, че нарушението има финансов ефект, доколкото средствата от ЕСИФ се предоставят за постигане на определените в проектите цели и използването на средства от ЗУСЕФСУ и без с тях да се постигат поставените цели, се явява потенциална вреда за бюджета на Европейския съюз.
В хода на производството са констатирани нередности по 5 бр. договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с предмет "Интегриран градски транспорт на Варна“, финансиран по ОПРР, след направени две проверки от Органа и трета от съда, чрез съдебно-техническа експертиза (СТЕ) от две вещи лица.
Съдът не констатира грешки и несъответствия с приложимите правила във връзка с извършените изчисления / 5% от 49 47187,35 лв. с ДДС = 247359,37 лв. с ДДС/. В Решението на съда се казва, че "оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в исканата от закона форма, без допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон. Подадената от Община Варна жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.“
Решението подлежи на обжалване пред ВАС по реда на чл. 211 от АПК в 14- дневен срок от уведомяване на страните за изготвяне на решението.
С пълния текст на Решението можете да се запознаете тук:
https://portalextensions.justice.bg/api/public/downloadact?guid=0d65e315-4cb4-47ae-9efc-bfe1b8eccb5d