Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Александър Мутафов и сбогуването със зимното бурно море
Автор: Пламена Николова 17:41 / 09.04.2020Коментари (0)2792
©
Картината на деня на Градската художествена галерия "Борис Георгиев" – Варна днес е един шедьовър на българската маринистика, работа на Александър Мутафов (1879-1957). Бурните вълни, които тези дни се вдигнаха на височина няколко метра, разбивайки се във вълнолома на Морска гара – Варна, ни насочиха към търсенето на паралели в класиката на българското изобразително изкуство. Затова сега Варненската галерия среща ценителите с първомайстора на българския морски пейзаж Александър Мутафов, съобщава Нина Локмаджиева. 

В зала 8 на Градската художествена галерия със своята драматичност се откроява пейзажът "Морето кипи", 1951, маслени бои, платно, 95х156 см, инв. номер 385.

Картината представя Доротея Павлова – уредник в ГХГ – Варна:

"Тази картина е отличен образец от зрелия творчески период на художника, когато символистичните и импресионистичните художествени влияния допълват реалистичното изобразяване на натурата. Александър Мутафов е първият маринист в българската живопис. Той налага морския пейзажен жанр в българското изкуство и се превръща в "баща на всички маринисти", според определението на изкуствоведа Никола Мавродинов.

По-ранните произведения на художника се характеризират с лиричност и романтично настроение. Отсъстват пейзажи, изобразяващи бурно море. В ранното творчество на Мутафов се открива и декоративният орнамент в "плетеници от морска пяна". За тези факти свидетелстват впечатленията на Добрин Василев (изкуствовед, уредник на Регионалната библиотека във Варна), поместени в периодичния печат, за изложбата на Александър Мутафов, открита в Приморската градина на Варна на 12 август 1928 г. В тази изложба са представени 89 картини, изпълнение с маслени, акварелни и гвашови бои, както и офорти. "Характерно за неговото творчество е спокойното море. Неговият пейзаж е пропит с уталоженото наблюдение, с дъх на тихото море, с безтрепетния чар на морското ширине или усамотения морски бряг. Бурята на морето, страшното движение на морската стихия, очарованието на наближаващата хала липсва в картините... В изложбата личат разкошни табла от безкрайно море и замислен бряг, които през линии на една много добра техника се открояват ценни импресии и одухотворени снимки... Водата у г. Ал. Мутафов е повече светла, с по-малко пяна, без тъмна страшна маса, с която морето неотразимо се впечатлява" – пише Добрин Василев в своята рецензия. 

Изложбата на Александър Мутафов през 1928 г. във Варна е организирана със съдействието на Българския народен морски сговор (1920-1944). Художникът подкрепя безкористно дейността на обществената културно-просветна организация, ангажирана с популяризирането на морското дело с всички възможни средства в името на националния просперитет. Години наред той подпомага художественото оформление на списание "Морски сговор", както и на различни други издания на БНМС като брошури, календари, афиши и картички.

В живописната картина "Морето кипи" от експозицията на Варненската галерия художникът предава бурния кипеж на морето посредством богата колоритна нюансировка – от синьо-черните тонове във водната дълбочина, през синьо-зелената вода до искрящо бялата пяна в разбития гребен на вълната. Морето е мрачно, негостоприемно и тревожно. То е кипяща стихия. Мутафов успешно предава динамиката на морските масиви като фиксира в различни части на композицията неподвижни скални силуети насред  бушуващите вълни. Чрез опозицията движение-покой картинният образ създава внушение за първичната суровост на морето. Формите на скалите са предадена с плътни, тежки мазки, за да се постигне материалност и фактурност, противоположна на леката природа на водата. Пределно високият хоризонт е доминиран от тъмно небе, осеяно с черни облаци, което в дясната половина е обзето от снежнобелите пръски на разбитата вълна. Така се налага втората опозиция тъмно-светло, която Мутафов използва като художествен похват в картината. Посредством нея създава драматични контрасти и извежда внушението от самата живописна материя. Светлината освен изобразителни стойности има и символични функции, придавайки напрегнатото състояние на пейзажа. Композиционният похват, които използва художникът, за да постигне максимално широко зрително поле, е диагоналната ориентация на вълните вляво и дясно, спрямо фронталната гледна точка на зрителя. Така създава усещане за панорамност и предоставя възможност на въображението на зрителя да продължи границите на картината."

Александър Мутафов е роден на 08 май 1879 г. в Шумен в семейството на опълченеца Нако Мутафов. Детските си години прекарва във Варна. Гимназиално образование получава във Варненската държавна мъжка гимназия – Сградата на днешната Градска художествена галерия - Варна, където негов учител по рисуване е Антон Митов. Следва живопис в академия Албертина в Торино (1899-1902) при проф. Джакомо Гросо и в Мюнхенската художествена академия (1902-1909) при проф. Лео фон Льофц. През 1904 г. представя първата си изложба във Варна. След завръщането си в България работи като учител по рисуване в Дупница и София. През 1920 г. е назначен за професор по "Практическа и конструктивна перспектива" в Художествената академия в София. Там преподава  до 1933 г. Участва в български и международни изложби в Лондон, Загреб, Мюнхен и Венеция. През Първата световна война Мутафов е мобилизиран като военен художник-кореспондент на Четвърта пехотна преславска дивизия в Добруджа. По-късно по негова молба е преместен във Варна към Черноморския флот. Създава множество рисунка с туш, креда, молив, пастел и акварел от живота на фронта.

От началото на 1920-те години морето се превръща в устойчив изобразителен мотив в изкуството на Александър Мутафов с предпочитание към големия формат. От тогава датират маринистичните творби "Море" 1922, "Рибар" 1923, "Песента на морето" 1934, "Голяма вълна" 1938 и др.  През 1937 г. е отличен със сребърен медал от Световното изложение в Париж за живописната картина "Синята лодка". С получените средства строи ателие в Созопол, където прекарва голяма част от времето си, живописвайки морето. Представял е изкуството си в 17 самостоятелни изложби. Умира на 21 ноември 1957 г. в София.

За да почувствате галерийната атмосфера и от дома, можете да посетите виртуално Градската художествена галерия – Варна. Виртуалният тур представя постоянната експозиция: https://www.google.com/maps/@43.2068534,27.9191249,2a,75y,292.47h,73.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTuz2iDDSOhquDLKjy0zisA!2e0!7i13312!8i6656

Открийте още произведения в сайта http://varnacityartgallery.com/ и на Фейсбук страницата на Галерията https://web.facebook.com/Varna.City.Art.Gallery/ . Харесайте страницата, за да научавате първи новините от ГХГ – Варна.

Бъдете отговорни, останете вкъщи и поддържайте духа си със стойностно изкуство! Бъдете здрави!








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Почина Лиъм Пейн
51-ото Народно събрание
Зима 2024/2025 г.
Зверство срещу 18-годишно момиче
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: