В Европейския парламент на първо четене е одобрена идеята за изграждането на плавателен канал Русе - Варна като удължаване на международния транспортен коридор Рейн-Дунав. Става дума за 197-километров плавателен канал. Проектът е заложен в законодателен регламент, който трябва да получи одобрението на държавите-членки от Европейския съюз и да се гласува на второ четене, което би следвало да се случи до Коледа. Това обясниха евродепутатите от ГЕРБ Андрей Новаков и Емил Радев.
"Това, което сме внесли, е удължаване на съществуващия коридор Рейн-Дунав през Русе, Търговище, Разград, Провадия, Девня и Варна", подчерта Андрей Новаков.
"Използвахме възможността да вкараме този проект, когато се гласува това предложение. Оттук насетне на ход е държавата... Това прави Варна още по-атрактивна като външна европейска граница. За цяла Североизточна България този проект е изключително важен", коментира Емил Радев.
Според евродепутатите от ГЕРБ Андрей Новаков и Емил Радев, плавателния канал трябва да се осъществи до 2040 година. Става дума за стар проект още от времето на Османската империя. Идеята е от 1833 година и целта тогава е да се скъси пътят от Централна Европа до Черно море.
"Проектът не се реализира през 19 век, а през 80-те години на 20. век идеята отново се възражда и дори се прави много сериозно проучване", припомня архитект Димитър Стефанов - бивш председател на Съюза на архитектите във Варна. Според него изграждането на канал Русе-Варна е по-скоро в сферата на фантастиката, а и целите вече не оправдават подобна инвестиция.
"Този проект тогава не получава подкрепа, защото Румъния категорично възразява, тъй като река Дунав изцяло в ниската си част преминава през румънска територия. Правенето на един плавателен канал от Русе до Варна освен че скъсява пътя, прави един голям отлив на водните нива, а там река Дунав е плитка и това реално означава, че тя ще пресъхне. Ще се влоши ситуацията в Румъния, което за тях е важно. Те са били категорично против преди, сега е същото. Погледнато от геополитическа точка, една такава инвестиция би трябвало да има някаква голяма цел, която да я осмисля", подчерта Стефанов, цитиран от БНР.