© | | Бивши и настоящи ученици от ОУ "Христо Ботев": | виж още | |
Бивши и настоящи ученици от СОУ"Любен Каравелов": | виж още | |
Агресията в училищата е явление със сериозни размери и оставя дълготрайни последици върху поведението както на пострадалите деца, така и на насилниците. Това бе един от изводите, който направиха участниците в обучение на тема "Тормоз в училище", организирано от Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетните и непълнолетните (МКБППМН) в район "Аспарухово", чийто председател е кметът на района Йордан Николов.Независимо дали е вербален или физически, тормозът е проблем, който може да се прояви във всяко учебно заведение, дори и сред най-малките деца. Той се подсилва от това, че се игнорира. Често убягва на родителите и учителите и затова последиците от него са особено тежки, коментира Елка Димитрова, секретар на МКБППМН в район "Аспарухово".
На форума в сградата на администрацията присъстваха преподаватели от всички училища в район "Аспарухово" - ОУ "Христо Ботев", СОУ "Любен Каравелов", НУ "Васил Левски", "Кап. Петко Войвода", обществени възпитатели, инспектор от Детска педагогическа стая (ДПС) и членове на МКБППМН от район "Одесос".
Насилието между децата в училище обхваща широк спектър от прояви. То е явление със сериозни размери и оставя дълготрайни последици върху психичното здраве и поведението както на децата, които търпят насилие, така и на онези, които го извършват, заяви Бисерка Стамова, психолог към консултативния кабинет на комисията и педагогически съветник във Варненската морска гимназия "Св. Николай Чудотворец". От нейната презентация по време на форума стана ясно, че проявите на тормоз могат да бъдат разделени на четири основни групи, които често се преплитат:
Физически тормоз - блъскане, щипане, удряне, нанасяне на болка, спъване, затваряне в някое помещение.
Вербален тормоз - подмятания, подигравки, унижение, заплахи, обиди.
Психичен тормоз - подмятания, подигравки, заплахи, изнудване, кражба и хвърляне на вещи, заплашителни погледи и следене.
Социален тормоз - изолиране, игнориране, одумване и разпространение на злобни слухове, натиск върху другите да не влизат в приятелски отношения с децата, обект на тормоз.
Сред учениците вече се разпространява въпросник за тормоза в училище, изготвен от Катедра "Обща, експериментална и генетична психология" в СУ. От неговите резултати преподаватели и психолози очакват да разберат дали някои от проблемите на децата и техните родители не са им убягнали. |