Хората остават без храна, питейна вода, електричество и отопление от началото на януари, а заплати не са получавани за една година, съобщи адвокатът по морско право, Христо Раев, който е завел вече съдебни дела в защита на правата на част от моряците. Те пък разпънаха плакати със зов за помощ и сигнализираха за бедственото си положение няколко институции.
"Морска администрация във Варна е задържала кораба по няколко иска. Сега е зима, а на кораба е студено, хората са гладни, някои са се разболели. Но ако напуснат кораба, каквото вероятно е желанието на корабособственика, ще загубят правото да получат пълните си заплати за цяла година. А този собственик се е оттеглил изцяло, като това обикновено става, когато разходите надхвърлят стойността на кораба, който е заложен в банка и към него имат претенции не само моряците, но и "Булярд". Това е т. нар. абандон, когато корабът се оставя на кредиторите", обясни адвокат Раев.
Представителят на застрахователната компания "Американ клъб" Людмила Павлова-Фикмант поясни, че те поемат отговорност към трети лица, съобразно новата трудова конвенция от 2006 година за защита на моряците. Според нея, застрахователят е готов да осигури минималния изискуем стандарт на тези хора от екипажа, които поискат репатриране в родината им 4 работни заплати.
"Това можем да направим ние. Очаквам списъка на тези, които искат да бъдат репатрирани, за да преведем парите им. Те обаче знаят, че ще загубят едногодишните си заплати и всеки трябва сам да реши дали ще приеме нашия вариант или ще отстоява докрай правата си", каза още представителя на застрахователите.
"Корабът е арестуван с месеци във Варна, а от 3 месеца по него не се извършват никакви ремонтни дейности. Няма пари за ремонт, за заплати и освен нас тук, у дома семействата ни също бедстват, защото имат сметки за плащане, а няма с какво. Ние искаме да си получим своето и да се приберем по домовете си", заяви механикът на кораба, Ярослав Малинков.
"20 души сме на кораба и благодарение на подкрепата, осигурена от завода, в който се намира на ремонт корабът, ни спасява.
Заводът плати 8-месечните ни задълженията за електричество и благодарение на това, вече имаме ток. Не ни изостави и корабния агент във Варна, затова имаме питейна вода и запаси от храна за още една седмица и затова сме много благодарни", каза и капитанът на бедстващия кораб, Виктор Дяченко.
Той има зад гърба си 42 години плаване по морета и океани, като 18 от тях са като капитан. Казва, че само веднъж е изпадал в подобна ситуация и не е очаквал да му се случи втори път, но уви. В тази ситуация всеки от екипажа има право сам да реши за себе си какво ще прави - една част от моряците вероятно ще приемат репатриране и ще получат минималното обезщетение от застрахователя, други са болни и се нуждаят от лечение, след което трябва също да избират. Трети са твърдо на позиция да отстояват правата си докрай и вече са завели съдебни дела. Аз като капитан трябва последен да напусна кораба. Надявам се нещата да се решат в наша полза, но не се знае какво ще стане", коментира още кап. Дяченко.