Бездействие по проблемите на туризма би било пагубно за бранша | ||||||
| ||||||
Спешна е необходимостта от единна стратегия за развитието на туризма, заяви зам.-председателят на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите Димитър Караненов. Към момента все още не е ясно очертана позицията на държавата по основните проблемите в туризма - липсата на добра инфраструктура, неспиращите строително-ремонтни дейности в курортите и недостатъчната квалификация на персонала. Още по-неясен е и подхода за локализиране на тези слабости. Като главна причина за липсата на комплексно и методично разрешаване на проблемите, Караненов посочи отсъствието на национална стратегия за развитието на туризма, подкрепена от адекватна нормативна база. За решаване на конкретни местни проблеми, напр. лошата инфраструктура, е нужно подобряване на партньорските взаимоотношения и координацията между частните инвеститори и местната власт. В случай, че в скоро време не се предприемат конкретни мерки за промяна на сегашната ситуация, би могло да се стигне до изключително труден, дори рисков период по отношение на хотелиерския и туроператорски бизнес в България. Именно хотелиерите в края на летния сезон, най-точно биха могли да очертаят картината на туристическата заетост по морските курорти, убеден е Димитър Караненов. Основната трудност, с която те се сблъскват ежегодно е липсата на обучени кадри, както в сферата на услугите, така и в административната сфера. Повишаването на квалификацията, езиковата култура и лоялността към работателя са трите аспекта, където най-вече трябва да се наблегне при подготовката на обучаваните. "Тъжен е факта, че подготвените, мотивирани и работещи с желание българи бягат в чужбината за да се реализират професионално. В курортите ни получават основата в занаята, научавайки тънкостите от доказани професионалисти. Две-три години по-късно вече са в чужбина, където считат че труда и усилията им ще бъдат възнаградени по достойнство". За запазването на персонала и административния капацитет, според Караненов, е необходимо изграждането на система от поощрения, а също така създаването на браншови етичен кодекс, в който изрично да са закрепени моралните норми на поведение в сферата на туризма. Решение на проблема с обучените кадри би била възможността за професионална преквалификация, която желаещите да получават от компетентни преподаватели - по този начин всеки, завършил друга специалност може да се преквалифицира в барман, готвач или администратор например и така да подпомогне обслужващия хотелите персонал. Важна гаранция за обучените кадри би могла да бъде алтернатива на сезонната им заетост, като след края на активния летен сезон, персоналът съобразно уменията си, да се ангажира от браншовите организации в помощни дейности. По подобен начин в края на 80-те, в Слънчев бряг е функционирал Професионален учебен център, в който част от летния персонал е получавал финасово изражение за несвойствен труд, положен в полза на туристическия бранш / примерно създаване на рекламни брошури, ресторантски менюта и др./. |
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg