Безмитната зона във Варна отива на търг
Безмитните зони скоро ще се превърнат в огромни молове или частни складове и бази. Четири от големите държавни дружества ще се продават през борсата. Те отиват на търгове на 26-я централизиран публичен търг. Сред апетитните хапки са бившите свободни безмитни зони в Бургас, Варна, Пловдив и Свиленград. Те разполагат с огромни терени и складови и логистични помещения, които лесно могат да бъдат съборени и застроени наново от частници без никакъв ангажимент в какво ще бъдат превърнати.
На търг отиват 100% от "Свободна зона - Свиленград", която притежава площадка с площ от над 70 дка и 16 сгради в местността Лозенски път в града. Понеже ще може да изкупи цялото предприятие, новият собственик няма да има никакъв проблем да вдигне до границата каквото си пожелае и да завърти успешен бизнес, коментират брокери.
"Свободна зона-Пловдив" е разположена в Северната индустриална зона - Карловско шосе, в Пловдив и разполага общо с 9233 кв. м покрити и открити складови площи. Дружеството има и готови модерни офис сгради, което ще даде възможност на мераклиите инвеститори лесно веднага да започнат да ги отдават и да печелят. От зоната под тепетата се продават на търга малко над 46% от капитала.
Още по-апетитни са двете дружества в морските градове. Транзитната зона във Варна е разположена в южната промишлена част на града, има 12 дка бетонирана площадка, административна сграда от 204 кв. м и сграда КПП със застроена площ 40 кв. м, външни съоръжения, складове, рампа за разтоварване на автомобили и контейнери и инженерна инфраструктура. В дружеството е апортирана и държавна земя - над 104 дка. Дружеството има и инвестиционни договорености с американската компания "Порт инвестмънт дивелопмънт" за изграждането на пристанище за обществен транспорт. Частниците ще могат да купят до 46% от капитала на зоната, които са обявени за продажба на търга.
Свободната зона в Бургас е на 5 км от пристанището, свързана с жп линиите. Сухото пристанище на зоната има 23 ха площ, от които 14,5 кв. м закрити и 102 000 кв. м открити складови и производствени площи и е с изградена инфраструктура и сгради. Освен това притежава терминал на територията на летище Бургас с площ 15 ха с възможности за обработване на всички видове карго полети. От нея обаче се продава съвсем малък дял - 19 на сто.
На централизирания търг отиват общо 26 дружества, като за 18 от тях ще може да се плаща с компенсаторки. За безмитните зони и "Монтажи" обаче се приема само кеш.
Източник: в. "Стандарт"