Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
България е сериозно застрашена от морското пиратство
Автор: Екип Varna24.bg 11:28 / 13.11.2010Коментари (0)1081
© Varna24.bg
В столицата се проведе международна конференция "Морското пиратство в контекста на сигурността на морския транспорт и отношението му към националната сигурност на България".

Конференцията беше организира от ред неправителствени организации, сред които БАМК, БАКБА и БАК. Основен организатор е Изпълнителна агенция "Морска администрация", конференцията ще бъде под егидата на Министърът на транспорта информационните технологии и съобщенията Александър Цветков.

В интервю, к.д.п. Христо Папукчиев, коментира проблемите поставени от Жозе Мануел Барозу в "Зелена книга за бъдещата морска политика на Европейския съюз относно бъдещата морска политика на ЕС - европейско виждане за океаните и моретата".

"Трябва да се обърне внимание и на други форми на незоконна дейност, като например пиратството. През 2004 година почти 20% от всички плавателни съдове, нападнати от пирати и въоръжени грабители, са плавали под флага на Европейския съюз. Понастоящем се полагат усилия за борба с пиратството на международно (визирайки ИМО, б.р.) и регионално (особено от крайбрежните държави в протока Малака, б.р.). Като се има предвид, че зависимостта на Европа от превоза на море за износ и внос нараства и че Европа доминира в този вид превози в световен мащаб, размишленията върху бъдещата стратегия на европейските военноморски флоти, трябва да включват и ролята им в предотваряването и борбата с пиратството. Трябва да се обмислят и други инструменти, например конкретни мерки за оказване на помощ на крайбрежните държави, за да се справят с този проблем, в съответствие с националните стратегии за развитие съгласувани с Европейския съюз", пише Барозу, припомня капитан Папукчиев.

По думите му почти преди две години на 21 Януари 2009г. по време на Семинар на Европейската комисия по въпросите на пиратството и въоръжените нападения срещу корабоплването, който се е състоял в Брюксел са били дадени ясни сигнали за реалната опасност пред, която ще бъде изправена България, ако проблемите в Африканския рог се задълбочат. 

Още през 2009 година Европейската комисия предупреди, че ако корабоплавателните пътища до Северна и Югозападна Европа, бъдат изменени и Суец канал бъде избегнат, то редица държави ще пострадат и ще станат по-икономически маргинализирани. Като страни, които биха поели този удар бяха посочени България, съседна Румъния и бившите страни от СССР, коментира Папукчиев.

Имало ли е български представители по време на този семинар?
- Очевидно семинарите и дискусиите в Европейския съюз, не стават без присъствието на представители от страните членки. За предметния семинар повече от вероятно освен български евродепутат, там са присъствали физически и висши представители на МТИТС (ИАМА и Дирекция "Управление при кризи и евроатлантическо сътрудничество").

Капитан Папукчиев, материализираха ли се проблемите, които бяха поставени още преди две години?
- За съжаление виртуалната опасност за изтеклия период вече се е материализира и част от корабния трафик действително се пренасочи през райони с по ниска заплаха за корабособствените, товарособствениците, застрахователите и не на последно място-екипажите.

Безапасността и сигурноста на корабоплаването са обективно различни категории фокусирани във взаимно неприложни полета. В случая двете категории са в симбиоза и перспективата е по обясними причини някой да плати цената за дисперсията между сигурност и безопасност.

В основата на това каква цена ще плати България, лежи излизането от настоящата икономичестка криза и дали то включва пренареждането на глобалния пъзел от макро и микро интереси с военно политичестки глобален и локален характер.

Според различни проучвания и мнения на експерти, първият удар ще бъде поет от пристанищата? До каква степен ще пострадат нашите портове?
- На този въпрос бих искал да отговоря с анализ на това какъв избор имат корабособтвениците/корабните оператори и товарособсвениците относно усложняване на ситуацията в проблемния регион!

Да продължават с традиционното транзитиране през Суец канал в условия на повишен риск и екстра разходи за сигурност, или да пренасочат транзита на корабите покрай нос Добра надежда-съответно с адекватно ескалиране на разходите за наем и товар, пропорционално на времето необходимо за реализацията му.

Несъмнено по-горе казаното, може да се квалифицира като триада: засегнати страни, последствия, очакван ефект. 

Сред засегнатите страни на първо място-Египет, след това средиземноморските и черноморските държави, портовите терминали и пристанищни оператори, играчите в морската индустрия и не не последно място потребителите на стоки и услуги.
Транзитът през Суец канал повече или по малко включва следния портфейл: застраховка военен риск, пиратски отвличания и откуп, застраховки за товара и Суец канал такси, разходи за лицензирана охрана, ултразвуково охранително оборудване и т.н.

Транзитът покрай нос Добра надежда в по-горния порядък от мисли: допълнители капиталови разходи за наем-превоз, опериране на морски превозвач, за гориво и рутинно обслужване, допълнителни разходи за поддържане на съответсвието според инструментите на ИМО и администрацията на флага.

След малка справка на коляно с молив и къс хартия с използване на изключително оптимистистични данни:
За транзит през нос Добра надежда морския път:
-на контейнеровоз (23 възела) цялостна ротация е около 45 дни срещу 28 дни с транзит през Суец канал.
- на Capesize (15 възела) е около 67 дни срещу 41 дни цялостна ротация с транзит през Суец канал.

В духа на по-горе казаното, според Европейската комисия, пренасочването на корабния трафик покрай нос Добра надежда ще оскъпи с повече от 7,5 милиарда долара на година досега съществуващите комплексни тарифи за морски превоз.

Този удар няма ли да бъде засилен и от настоящата икономическа криза, експертите наблюдават каскадиране на товарите и концентрация на обслужващите пристанища?
- Положението с българските портове по разбираеми причини не в следвие единсвено на настоящата световна икономичестка криза, но и поради причини, чиято проекция все още бихме търсили в обозримото бъдеще.

Според мен причините са следните: слабости в портовият мениджмънт, недоразвита портова инфраструктура и безотговорно опериране с наличните ресурси, неадекватни на реалните икономичестки потребности контакти с инвеститорски субекти от локален и международен произход, липса на диверсифицация на инвеститорския профил, медиен портрет ма миналото, настоящето и бъдещето на българските портове в контекста на "Зелена книга за бъдещата морска политика на ЕС Относно бъдещата морска политика на ЕС - европейско виждане за океаните и моретата", а така също и последвалите инициативи на ЕС.

Трябва ли и как да се преосмисли "националната морска стратегия"?
- Аз така и не намерих с интернет търсачките нито работна, нито финализирана версия на националната "морска стратегия"? Доколкото си спомням този въпрос стои пред ИАМА и МТИТС от края на 2009 - попитайте тях по този въпрос.

Обичайно политичестките, икономичестките и социалните тратегиите се пишат преди избори, а морските стратегии се творят в Международната Морска Организация и Еропейската Агенция за Морска Безопасност.









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Газови доставки
Грипна епидемия обхвана страната
Световна черна хроника
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Протести в Сърбия
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: