© Varna24.bg | | Въвеждането на "синя зона" във Варна се бави, тъй като липсват механизми за контрол. Системата за платено паркиране има приета тарифа, зоните са технически подготвени, но няма одобрена глоба за нарушителите.В края на октомври Варненският административен съд отмени решението на Общинския съвет в града, с което се въвеждаше глоба от 30 лв. при поставянето на "скоба" на нередовен автомобил. Делото беше образувано по жалба на областния управител Данчо Симеонов. Пред съда той отбеляза, че решението за въвеждането на такъв налог не е оповестено публично 14 дена преди приемането му и поради тази причина е нямало обществено обсъждане на темата. Според съда решението е трябвало да бъде оповестено на сайта на общината и в местните печатни издания, което не е направено. От решението не ставало ясно кой и при какви условия ще дължи възстановяване на разходите по принудителното задържане на превозно средство с техническото средство тип "скоба" - дали в случая се отнася за цена на услуга или на местна такса.
Подготвя се ново, преработено предложение, което предстои да бъде внесено до месец в Общинския съвет. Без одобрена такса за заскобване няма как "сините зони" да заработят, заяви Стоян Аргиров, шеф на общинското предприятие "Управление на национални програми и проекти", на което е възложено обслужването на местата за кратковременно паркиране в града.
Идеята за "синя зона" във Варна съществува от няколко години. Първите зони за платено почасово паркиране трябваше да влязат в експлоатация още през май тази година. През юни 2009 г. въвеждането на системата бе възложено на фирма "Сименс" ЕООД, която спечели обществената поръчка. Бяха разчертани и обособени около 200 паркоместа. Поставени бяха и паркинг автоматите на избраните места - на ул. "Русе" (в отсечката между ул. "Кръстьо Мирски" до ул. "Кавала", включително и на площадчето, образувано между двете улици), на бул. "Чаталджа" (между ул. "Ген. Колев" и ул. "Цар Асен"), на ул. "Цар Асен" (между ул. "Печ" и ул. "Драва Чех") и на ул. "Преслав" (пред областната администрация - Варна).
С решение на местния парламент бе утвърдена и тарифата - 50 ст. за половин час, 1 лев за цял, 2,50 лв. за 2 часа и 3 лв. за 3 часа, при максималенсрок за паркиране 3 часа. Живеещите в обхвата на зоните ще трябва да плащат по 10 лв. на автомобил месечно за правото да паркират пред домовете си. Това обаче няма да им осигурява паркомясто в местата за платено паркиране.
Още няма окончателно решение за работното време на «сините зони». Според предварителните планове режимът на платено паркиране би трябвало да действа в делнични дни от 8,30 до 18 ч. Решението обаче не е окончателно, според Стоян Аргиров.
За «сини зони» бяха спрягани и други улици в града - зад общината, зад пощата и до Стоматологията. Тази и следващата година обаче няма да има нови "сини зони" във Варна, обяви през август кметът Кирил Йорданов. Той посочи, че е в процес на изготвяне нова обществена поръчка за изпълнител, но липсват средства за целта. Предварителните разчети на администрацията сочат, че са необходими 1,5 млн. лева, които в момента трудно могат да бъдат заделени.
Въвеждането на "сини зони" бе препоръчано и от авторите на проекта за Общ устройствен план/ОУП/ на Варна. Според експертите платените места за кратковременно паркиране във Варна могат да са 2600. Според преброяване на регистрираните във Варна автомобили, степента на моторизация на града към 2007 г. е била 399/1000, т.е. на 1000 жители се падат 399 лични леки коли. Според прогноза на авторите на ОУП през 2030 г. степента на моторизация на града ще е 585/1000. Което означава, че ситуацията с паркирането ще става все по-сложна, ако не се осигурят достатъчно паркоместа.
Източник: Дарик |