Чешко-австрийска фирма строила жп гарата във Варна

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (0)
11:18 / 25.02.2013
1684
През турско време покрай западната част на сегашния площад "Славейков" е преминавала турската крепостна стена, а пред нея е течала р. Девня, която се вливала в залива близо до входа на пристанището. След Освобождението крепостната стена е разрушена, но площад все още няма. Застроена е само северозападната част, предимно със складове, търговски кантори и офиси, свързани с дейността на пристанището. През 1897 г. на бъдещия площад е дадено името "Петко Рачов Славейков". Изграждането му става постепенно след 1906 г., когато е открито новото пристанище, и особено след 1908 г., когато е прекъсната р. Девня и се оформя значително обширно пространство.

През 1907 г. Общинският съвет решава върху 2100 кв.м да се построи нова жп гара. Тя е проектирана от архитектите Киро Маричков и Никола Костов, които изграждат подобна жп гара и в Бургас. Войните забавят изграждането й. Открита е чак на 3.III.1925 г. През 1939 г. по проект на инж. Р. Горнев са построени пероните, а през 1952 г. е преустроена вътрешно. Като начална гара е проектирана в план във формата на буква "Г", като главният вход е откъм по-дългата северозападна фасада, а изходът - на североизточната. Архитектурата е богата сецесионова, съчетана с барок. Централната фасада е изградена симетрично, с изявен ризалит в централната ос, разчленена от хоризонтално фугирани пиластри, които рамкират високи засводени прозорци. Ризалитът завършва с огромен шатровиден купол. Кулови надстройки са изградени в двата края на фасадата. Силно са подчертани входът и изходът. Високата часовникова кула уравновесява обемите на ъгловото решение на сградата и едновременно е перспективна задънка на ул. "Цар Симеон". Вътрешното разпределение точно отговаря на функционалните изисквания. Строежът е извършен от чешко-австрийската фирма "Петил Браузеветер", която е построила във Варна още Централните морски бани, грандхотел "Мусала", Затвора и други по-малки обекти. Часовникът е доставен и монтиран от същата фирма през 1929 г. Гарата е паметник на архитектурата и един от акцентите на града.

През 1908 г. по препоръка на Стопанската и индустриална камара започва да се строи новата варненска митница. Проектирана е от арх. Никола Костов и се изгражда върху 1100 кв.м. Както се случва с гарата, и строежът на митницата се забавя заради войните. Няма архивни документи, но се предполага, че е открита през 1919 г. Сградата е проектирана в квадратен план с вътрешен двор и четири ъглови ризалита, над които са изградени надстройки, завършващи с шатровидни куполи. Фасадите са третирани равностойно, разчленени вертикално от лизени голям ред. Главната фасада е към площада. Входът е засводен, фланкиран от кръгли колони с капители, които носят профилиран корниз и прекъснат триъгълен фронтон. В полето на фронтона е изписано наименованието на сградата. На атиката е изграден втори, голям класически фронтон. В полето е била изписана годината на построяване на сградата, която липсва. Сградата е ремонтирана основно през 2008 г., но множество детайли не са в блестящо състояние.

Източник: в. Народно дело


Виж коментарите (0)
Още новини от Новини от Варна:
Извънредна ситуация на летище Варна! Пренасочиха самолет към Бург...
Времето се влошава! Жълт код за опасно време във Варна утре
Катастрофа във Варна! На място на инцидента има линейка
Част от район във Варна остава без вода днес
Открадна мобилен телефон от игрална зала във Варна, арестуваха го...
Задържаха 50-годишен варненец


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).