Чешко-австрийска фирма строила жп гарата във Варна | ||||||
| ||||||
През 1907 г. Общинският съвет решава върху 2100 кв.м да се построи нова жп гара. Тя е проектирана от архитектите Киро Маричков и Никола Костов, които изграждат подобна жп гара и в Бургас. Войните забавят изграждането й. Открита е чак на 3.III.1925 г. През 1939 г. по проект на инж. Р. Горнев са построени пероните, а през 1952 г. е преустроена вътрешно. Като начална гара е проектирана в план във формата на буква "Г", като главният вход е откъм по-дългата северозападна фасада, а изходът - на североизточната. Архитектурата е богата сецесионова, съчетана с барок. Централната фасада е изградена симетрично, с изявен ризалит в централната ос, разчленена от хоризонтално фугирани пиластри, които рамкират високи засводени прозорци. Ризалитът завършва с огромен шатровиден купол. Кулови надстройки са изградени в двата края на фасадата. Силно са подчертани входът и изходът. Високата часовникова кула уравновесява обемите на ъгловото решение на сградата и едновременно е перспективна задънка на ул. "Цар Симеон". Вътрешното разпределение точно отговаря на функционалните изисквания. Строежът е извършен от чешко-австрийската фирма "Петил Браузеветер", която е построила във Варна още Централните морски бани, грандхотел "Мусала", Затвора и други по-малки обекти. Часовникът е доставен и монтиран от същата фирма през 1929 г. Гарата е паметник на архитектурата и един от акцентите на града. |
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове? | ||
Много добре (506) | 15% | |
Добре, но можеше и по-добре (465) | 14% | |
Не се справи (646) | 19% | |
Пълна трагедия (1796) | 53% |
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg