Цените скочиха от 1 януари, след като правителството одобри с наредба увеличението на акциза за тютюневите изделия. Марките на „Булгартабак холдинг" поскъпнаха средно с 26 процента. Търговците ще могат да продават цигари със стар бандерол до края на март, решиха депутатите по предложение на "Булгартабак". За разлика от минали години, сега търговците имат само три месеца за да продадат цигарите си със стар бандерол.
Вече са факт новите бандероли, показват датите в публичния регистър на цените на тютюневите изделия, публикуван на сайта на финансовото министерство. "Kent", "Marlboro", "Pall Mall", "Rothmans", "Viceroy" и "Victory" вече имат емисии с новите цени. Според регистъра, най-продаваната марка "Виктори" ще струва 3.50 лв.на дребно, при 2,75 стара цена. За 7 години най-предпочитаните български цигари увеличиха цената си четворно, като през 2001 г. струваха 86 стотинки.Кутия „Марлборо" от 3,50 става 3,90. Така разликата с "Виктори" се стопява от 75 на 40 стотинки. „Viceroy" пък става 3 лв.
Законно продаваните цигари у нас са 225 вида, става ясно от регистъра. Близо половината от предлаганите видове са чуждо производство. Най-евтините са 2 лв, най-скъпите - 10 лв. Съдържанието на никотин в една цигара варира от 0,1 до 1 мг. В тези граници е и съдържанието на мг катран.
Според социологическо проучване, проведено в края на миналата година, 45% от пълнолетните българи пушат. 75% от пушачите са на мнение, че родните цигари не са по-лоши от вносните. 66 на сто декларират, че ще предпочитат нашенски папироси при равни цени, а 40% ще продължат да пушат тях, дори ако вносните са на по-ниски цени. Като основен фактор за избор на марката пушачите посочват вкуса - 62%. Цената остава на второ място по важност с 52 на сто. Българинът се съобразява по-малко със съдържанието на никотин и катрани, филтърът на цигарата и видът на самата опаковка.
Годишно българите изпушват около един милиард къса цигари или 50 млн. кутии родно или чуждо производство. Сменя се марката, по-рядко навика да се пуши - така продавачи на цигари коментираха пред Дарик тенденцията от последните години за постоянно повишение на цените на иначе вредното удоволствие.
Източник: Дарик