Това заявиха от девненското дружество, след като вестник "24 часа" публикува информация, в която се твърдеше, че на пристанищата във Варна и Бургас предстои доставката на 35 хил. тона отпадъци от Южна Италия.
"Във връзка с публикации и телевизионни репортажи в различни местни и национални интернет страници, вестници и телевизии, с настоящото бихме искали категорично да заявим и подчертаем, че вноса на RDF или отпадъци в Пристанище "Одесос", Варна и "Пристанище Бургас" не е предназначен за използване от и в "Девня Цимент", а вероятно се касае за други оператори и инсталации в страната", посочват от "Девня цимент".
Освен това "Девня Цимент" никога не е влизало в договорни отношения с дружествата, оповестени в горните публикации и репортажи - "Defam Ecobuildings" от Неапол и "Sicula Transporti", респективно тези дружества никога не са били контрагенти на "Девня Цимент". Тези факти сa обективни и биха могли лесно да бъдат потвърдени и проверени чрез проследяване на свързаните разрешителни документи, издавани от компетентните органи", се посочва в становището.
От пресцентъра на "Девня цимент" съобщиха за "Дневник", че от началото на годината компанията е доставила около 7.5 хил. тона отпадъци обработени като гориво и то само през пристанище "Варна - Запад". Те са били доставени по договори на дружеството с италианските градове Рим, Пескара и Гросето в Северна Италия. Друга част от количествата е пристигнала от Обединеното кралство.
"Това, което получаваме, са преработени отпадъци, готови за използване като гориво, уточниха от "Девня цимент". В никакъв случай не става дума за балирана или насипна смет във вида, в който тя се депонира на сметища. Имаме много високи изисквания към горивото, което използваме и по тази причина сме много внимателни при избора на доставчиците си".
По данни на девненската компания до момента в България тя има сключени договори за доставка на "RDF" единствено с общините София, Варна и Хасково. "Тъй като те не могат да запълнят капацитета ни, към настоящия момент сме принудени да внасяме отпадъци от чужбина обработени като гориво", уточниха от дружеството.
От там твърдят също, че "стриктно спазват и прилагат всички референтни стандарти, регламенти и изисквания съобразно българското и европейското законодателство".
Още при откриването на новата инсталация за производство на цимент в Девня в края на май 2015 г. Клаудио Диалберти, технически директор на Italcementi Group за България и Гърция заяви, че тя е една от най-модерните в Европа и използва "чиста и екологична технология, интегрирана със системите за безопасност и контрол по опазване на околната среда".
В отговор на публикацията в "24 часа" от Министерството на околната среда и водите съобщиха, че "съгласно изискванията на регламента, за всеки отделен пристигащ транспорт в рамките на издадена нотификация (разрешително, бел. ред.), МОСВ получава информация преди тръгването му от държавата по изпращане, при получаването му в съоръжението и след завършване на третирането му". В съобщението на пресцентъра на министерството изрично беше подчертано, че "към този момент в МОСВ няма информация за предстоящо пристигане на товар от 35 хил. т. отпадъци на пристанища във Варна и Бургас".
Информацията на министерството обаче очевидно не касае частни пристанища по Черноморието, каквото е например "Одесос" във Варна.
Членът на местния Общински съвет Януарий Вичев (БСП) публикува в профила си във Фейсбук информация и снимки, според които на 29 юни на пристанище "Одесос" в стария канал "Море - езеро" са били разтоварени кораби от Италия с тонове боклук "балирани в черни, разкъсани от пътя бали, като миризмата се е носила към града, а имало и дългосрочен договор за внасяне на боклук от Италия".
Подобна информация и по същото време се появи и няколко местни онлайн медии във Варна.
Тези отпадъци най-вероятно са били предназначени за други циментови заводи в България, като за използване на RDF гориво са пригодени и инсталациите на топлоелектрически централи у нас.
Справка за производството на цимент в България в момента показва, че големите в сектора, освен "Девня цимент" са заводът на компанията "LafargeHolcim" край Бели извор и този на гръцката "Титан цимент" край Златна Панега.