Съвместната комисия от съветници, представители на таксиметровия бранш и хора от общинската администрация взе решение да бъде върната тарифата за таксиметров превоз от 2014 г. за минимален праг от 0,75 лв. на километър, обясни за Varna24.bg общинският съветник Димитър КарбовГ-н Карбов, до какво решение стигна комисията, която трябваше да определи новите цени на таксиметровите услуги в града?
Стигнахме до варианта да се оттегли решението, взето миналата година и да се върне решението от 2014 г. за минимална цена на таксиметровата услуга във Варна от 0,75 лв. за километър.
Превозвачите подкрепиха ли това решение?
В никакъв случай не бива да се вменява в Общинския съвет или в Комисията по транспорт те да бъдат регулатор на пазара. Законът е отредил минимална и максимална цена и на съветниците се дават правомощия единствено и само да формират минималната и максималната цена. Съобразно условията, в които се намира конкретната община, в случая Варна, е регион с възможност лятото да се засилва потреблението на таксиметрови услуги, защото сме туристически град и когато през сезонът имаме гости те ползват повече таксиметровите превози. Извода, до който стигнахме беше на съвместната работна група с браншовите организации. На база на един анализ, който направихме , като се базирахме на превоз по себестойност, с най-евтините автомобили, с най-евтините консумативи преценихме, че цената е именно около 0,75 лв.
Когато приключим официалната част на заседанието на комисията по транспорт днес ще стане ясно окончателно дали браншът подкрепя този вариант, но до момента имаме съгласие около това минималната цена да е 0,75 лв. Поне докато се намери методика за изчисление.
Г-н Данаил Папазов тръдеше, че има такава методика, какво стана с нея?
Оказа се, че няма такава методика. Може би той е бил подведен, той от своя страна подведе нас като част от комисията по транспорт. Два дни се рових и не можах да намеря нормативен акт, който да регламентира съществуването на такава методика. Коментираха, че са я виждали, но аз се съмнявам, че и като министър някога Папазов я е виждал.
Може би по-скоро някой от неговите подчинени в министерството са го подвели. В никакъв случай доклада на комисията не се базира на каквато и да е методика. Базира се чисто и просто на една среща с браншовите организации, на която и двете страни се съгласиха със съответните доводи. Така стигнахме до една цена, която според мен е напълно разумна. Друг е въпроса защо Софийска община няма приет праг за таксиметровите услуги и не го приема категорично. Защото законодателят не е предвидил санкции. Законодателят, когато е променил Закона за автомобилните превози не е предвидил санкции за общинските съвети, ако не приемат такива цени.
Аз от 2009 г. и в 41-то Народно събрание бях основния вносител на част от тези текстове, които ги изкараха революционни. Но не съм в течение да е създадена такава методология. Няма логика в пазарна икономика да се въвеждат категорични цени, с които да се определя пазара. Той е гъвкав и трябва сам да си намери подходящите цени.