![](http://i.id24.bg/img/loader.gif)
ЗАРЕЖДАНЕ...
Доброволци измерват шумовото замърсяване около бул. "Левски“ | ||||||
| ||||||
"Целта ни е да обхванем поне един час пик и един час с по-слабо движение, така че да имаме разностранен поглед върху шума, който се генерира от автомобилния трафик в района на бул. "Левски“, разясни д-р Димчо Томов, който ръководи изследването. Проучва се еквивалентното ниво на шума в района в три дни от седмицата – един делничен ден, в края на работната седмица – петък, и един почивен ден – неделя. "Целта е да се докаже една незащитена инфраструктура, да се помисли за хората и най-вече хората да имат яснотата какво се случва под носа им“, заяви Антон Богдев, инициатор на кампанията. След анализ, измерванията ще бъдат предоставени на оторизиран орган и ще бъде изискано официално замерване от лаборатория. Резултатът, към който се стремим, е предприемане на мерки за подобряване на градската среда, изграждане на защитна инфраструктура, която да предпази здравето на хората в района, заяви Антон Богдев. Подобни изследвания би трябвало да послужат за вземането на адекватни управленски решения, свързани с управлението на трафика в града, с реконструкцията на кръстовища, на пътна настилка, с така коментираната и чакана от всички smart-организация на транспортните потоци в града, коментира д-р Димчо Томов. По думите му, това трябва да бъде от една страна удобно за тези, които се придвижват с различни видове транспорт, а от друга – да не се утежнява непрекъснато акустичната обстановка. Изследването на шума по бул. "Левски“ се извършва с два шумомера на Обществен център за околна среда и устойчиво развитие, които дават разнообразни данни с оглед последващо анализиране. Апаратите са достатъчно прецизни, с възможност за калибриране, смята д-р Томов. Времето и продължителността на измерване са подбрани така, че да дадат една типична характеристика на акустичното състояние в района на бул. Левски, което е свързано основно с автомобилния трафик. Още при първите измервания бе установено, че нивата на шум в часовия интервал 8- 9 ч надвишават пределно допустимите. "При допустими 60 децибела отчитаме масово 70 и дори на моменти 80“, констатира Антон Богдев. Това е първото подобно проучване, което Обществен център за околна среда и устойчиво развитие прави със собствени сили и средства. Данните от институционалния мониторинг, който извършва Регионалната здравна инспекция, показват, че бул. "Левски“ е едно най-оживените кръстовища във Варна. Другите са в района на Катедралата, на "Червения площад“, а също и там, където има светофари, накъсване на транспортния поток със спиране и тръгване. Транспортът е основният източник на шум в големите населени места и в частност Варна. Неблагоприятната тенденция, която отчитат специалистите, е непрекъснато увеличаващото се средно ниво на шума в големите населени места. Само за няколко години нивото на шум скача с един децибел средно. В натоварени часове на оживени кръстовища и магистрали нивото на шума надхвърля съответните допустими норми за характерния район на населеното място. Нормите за шум на открито в населените места са диференцирани според съответната наредба в различни категории и зони и за тях има различни норми. Шумът е хроничен стресогенен фактор, който влияе отрицателно върху всички органи и системи на човека, независимо от това какъв е по характеристики, по произход и по продължителност. Той е един от факторите, който непрекъснато действа върху човешкия организъм. Най-чувствителни и уязвими на шум са сърдечно-съдовата и нервната системи. |
Още по темата: | общо новини по темата: 179 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/30 ] следващата страница |
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg