© Varna24.bg | | Държавни трансфери в размер на 11 млн. лв. ще закърпят дупките в приходната част на бюджета на община Варна. Това стана ясно вчера на заседанието на комисията "Финанси и бюджет", на която администрацията представи изпълнението на бюжета към 9-месечието и актуализацията му. Според изготвеното от общината предложение макрорамката се коригира от 225 млн. лв. на 227,8 млн. лв. При представянето на изпълнението обаче стана ясно, че сериозно затруднение ще има администрацията в достигането на доста от първоначално заложените стойности в проекта. Като най-тревожно шефът на дирекция "Финанси и бюджет" Стефка Господинова обрисува раеализирането на проходи от продажбата на общинско имущество. Там изоставането е от 29 млн. лв. Именно и това е причината да се коригира индикативната цифра от 32 млн. на 31 млн. лв. Според Господинова, сериозно са накърнени финансовите интереси на общините от въвеждането на възможността за доброволна регистрация по ДДС. Така голяма част от фирмите вече избягват патентния данък, който се администрира от местната власт. Според предварителните разчети общината е очаквала приходи по това перо в размер на 4,6 млн. лв. До края на септември са събрани малко над 900 000 лв. Това наложи и корекцията на 1,6 млн. лв. Сериозен спад има и в събраните средства от налога, начисляван върху продажбата на недвижимите имоти.Съществена роля за попълване на приходната част ще имат и средствата от различните европейски програми, по които общината е бенефициент, добави председателят на ресорната комисия Янко Станев.
За първи път съм свидетел на подобна ситуация общината да има проблем с изпълнението на приходната част в бюджета, заяви Пламен Начков. Той добави, че винаги до момента споровете са били за това към кои проекти да се насочат средствата, но не и откъде да се набавят те. По думите му, са и нереални сочените от администрацията превишения на приходите от различните данъци и такси спрямо предходната година. Сравняват се несъпоставими стойности, след като за 2008-а завишихме ставките неколкократно, заяви Начков.
Общо постъпилите в общинската хазна средства за деветте месеца на годината са 130 074 495 лв. Към момента по инвестиционната програма на града, която е на стойност 64 млн. лв., са разплатени 22 млн. лв. Това се дължи на факта, че за много от обявените обществени поръчки едва сега стартира изпълнението. Според Начков, обаче е необходимо администрацията да направи сериозен анализ на това кои задължения могат да бъдат разсрочени за следващата година. Общината може да си позволи търговски кредити в размер на около 3-4 на сто от общата макрорамка, на мнение е червеният съветник. Янко Станев обаче заяви, че е било необходимо още в началото на годината финансовата стабилност на общината да се гарантира с банков кредит, когато са предлагани изгодни условия.
Източник: в. "Позвънете новини" |