ЕС в Скопие: Железопътната линия за България е от голямо значение, не се предвижда пренасочване на средствата от Коридор 8
"Европейският съюз и европейските банки следят отблизо търга за жп линията до България и призовават всички важни решения да се вземат след консултации с тях". Това е част от отговора, който северномакедонската телевизия Тelma е получила от делегацията на ЕС в Скопие относно последните събития, след като министър-председателят на страната Християн Мицкоски обяви, че е бил жертва на опит за подкуп за тази тръжна процедура и страната обяви, че спира всички процедури за изпълнение на Коридор 8.
"ЕС, заедно с други финансови поддръжници на проекта за изграждане на Коридор 8, който е от изключително значение, следи отблизо тръжния процес. Северна Македония е страна по договора, отговорна за тръжния процес. Продължава оценката след подаване на офертите. Силно насърчаваме спазването на приложимите процедури и стандарти и консултация с всички съответни заинтересовани страни по такива важни въпроси", се посочва в отговора, изпратен до медията.
ЕС подкрепя Северна Македония да завърши този важен проект, който, както се подчертава, е от "голямо значение за страната, нейните граждани и региона, но се допълва, че "не се предвижда преобразуване на средства в други коридори или проекти".
"Финансовото разпределение за този проект се състои от комбинация от значителна безвъзмездна помощ от ЕС и обединяване на средства от ЕИБ и ЕБВР. Тази финансова подкрепа е предназначена точно за тази процедура и проект. Всяка друга употреба не е предвидена в тази форма", става ясно от позицията на ЕС.
Представители на правителството в Република Северна Македония поставиха въпроса за прехвърлянето на средства от Коридор 8 към Коридор 10 с мотива, че жп линията до Солун е много важна за икономиката на Северна Македония, за разлика от маршрута Дуръс (Албания) – Бургас, който е част от така наречения Коридор за мобилност на НАТО, но смятат, че това може да е "провалена инвестиция".
Министърът на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски наскоро заяви, че проектът е твърде скъп и струва около 20 милиона евро на километър, а "България трябва да свърши своята част от работата - нещо, за което сега няма гаранции".
Николоски обяви, че ще изтеглят членовете, които са част от екипите за оценка както от отделите за надзор, така и от отдела за изпълнение към проекта за Коридор 8. Според Николоски в търга са се явили седем участници, повечето от които "несериозни и нито един от страна членка на ЕС".
Железопътната линия до България е част и от Първичната карта на европейските транспортни коридори на Европейския съюз. И в последния доклад на ЕК за Северна Македония се подчертава, че трябва спешно да се ускори строителството на жп Коридор 8.
Търгът е обявен в края на декември 2023 г., а в средата на септември трябва да бъде избрана фирмата, която ще изпълни третия участък.