© | | Ограничението на скоростта на Аспарухов мост е възможно да се вдигне и вместо 50 км/час, може да стане 80 км/час. Това мнение изрази пред Дарик инж. Иван Пецински - проектант на последния и засега единствен по-сериозен ремонт на моста от 1999 г. Според специалиста трудно някой може да пресече напречно моста и да предизвика пътен инцидент.При авария всеки мост би създал проблеми за движението. Но Аспаруховият мост не е причина за задръстванията във Варна, смята експертът по транспортно проектиране.
Най-проблемният участък за моста в транспортно отношение си остава връзката с ул."Девня" откъм фабрика "Христо Ботев". Пропускливостта на този пътен възел е най-малка, сравнена с останалите транспортни връзки на моста. Когато се товари кораб със зърно опашката от камиони се случва да достигне до кръговото кръстовище с ул. "Георги Пеячевич". Причината е, че по-голяма част от товарите идват от северната част на страната, отбеляза инженерът.
При евентуалното изграждане на втори Аспарухов мост трябва да се използва технология, различна от тази на първия, е мнението на експерта. Когато става въпрос за изграждане на мост с големи височина и отвор и пресичане на водни препятствия един от подходящите варианти е Дунав мост 2.
Мостът не ограничава влизането в езерото на по-големи кораби и поне засега не е имало такъв случай, сподели смята инж. Пецински. Той припомни, че светлият отвор на Аспаруховия мост е 45 метра.
Аспаруховият мост няма срок на годност и може да изпълнява функциите си за дълъг период от време, смята инж. Пецински. Неговите наблюдения показват, че състоянието на конструкцията е добро. А след предстоящия ремонт съоръжението ще може да се ползва без проблеми поне двайсетина години.
Инж. Иван Пецински разкри, че не са го търсили при проектирането на големия ремонт на съоръжението, който започва догодина. "Не знам какво са решили. И кой какво е решил да прави. Дано само да не е някой "касов хит", коментира специалистът.
Аспаруховият мост се слави като най-дългия на територията на страната и все още е един от най-големите на Балканите. Открит е през есента на 1976 г. Дължината му е 2050, а ширината - 21 метра. Състои се от 2 платна по близо 8 метра и 2 тротоара по близо 2 метра.
Най-високата точка на моста се издига на 52 метра над морето. Мостът се крепи на 38 двойки стълбове. Само металната конструкция тежи впечатляващите 3200 тона. Мостовото съоръжение е изпитано при пускането му експлоатация, като е натоварено максимално с тежки машини по цялото трасе и в четирите ленти. При две колони от 30-тонни камиони на разстояние 10 метра провисването на средния отвор е около 30 сантиметра.
Освен на земетресение от 7-ма степен по скалата на Рихтер, Аспаруховият мост е проектиран да издържи на ураганен вятър със скорост 180 км/ч и температурна разлика от -40° до +40°. |