Експерт: Около 500 млн. евро ще струва изграждането на автомобилен тунел под канала до Белослав

Автор: Пламена Николова
Коментари (3)
09:28 / 03.06.2019
7595
От направените проучвания от клъстер КЧИЗ от анализи на всички инженерни съоръжения за преминаване през варненското езеро и за достъп на дълбоководни кораби до Варненското езеро и до Пристанище Варна - Запад инвестицията за изграждане на тунел с дължина 1,8-2 км се равнява на 450-500 млн. евро днес като инвестиция за тунел под воден канал отговарящ на ЕС изискванията от норми и на ниво сигурност.

Това сподели за Varna24.bg д-р инж. Дойчин Ников от клъстер КЧИЗ. Ето част от коментара му относно изграждането на автомобилен тунел под канала до Белослав.

"Това е порядъка на инвестицията, ако разглеждаме изграждането на автомобилен тунел двулентов с пешеходна част, плюс задължителният осигурителен (авариен) или дублиращ втори тунел, с дълбочина на преминаване поне 22-24 метра и съгласно направеният анализ от изградени тунели в Европа за последните 20 години, а също и проектите за подводни тунели, който са планирани за реализация в Гърция, Полша и в други европейски държави. Изграждането на такъв тунел е напълно техническо възможно, но това инвестиционно е напълно не обосновано като инвестиция за държавата ни днес, особено за преминаване под Варненското езеро край Белослав при липса на планирано изграждане на магистрала АМ "Черно море" до 2025 година.

Изграждането на тунел и втори мост във Варненското езеро в избор място е пряко свързано с развитието на Пристанище Варна в планиране и с изграждането на дълбоководно пристанище в бъдеще. Избора къде ще бъде дълбоководно пристанище пряко определя къде ще бъде вторият Аспарухов мост във Варна.

Към момента няма решение на държавно ниво в цел евентуално преместване на товарното пристанище изцяло в Пристанище Варна - Запад, също липсва взето окончателно решение от Министерство на транспорта (МТ) относно бъдещето на Пристанище Варна от гледна точка на модернизация и развитие, като дълбоководно пристанище. Основната преграда за достъпа на дълбоководните кораби от години към варненското езеро се явява ограничената височина Air draft = 43 m на Аспарухов мост. 

Инвестицията за тава съоръжението е държавен ангажимент и това съоръжение - мост или тунел в избор трябва задължително да бъде съгласувано от гледна точка на развитие на Пристанище Варна и от гледна точка това което е заложено в ОУП-Варна като развитие за град Варна. 

Спред експерти на СНЦ "КЧИЗ" е нужно държавническо отношение и решение за свикване на експертен съвет още 2019 година с участие на експерти - МТ, МРРБ, ДППИ и Пристанище Варна, който съвет да постави въпроса ребром ще има ли Варна дълбоководен терминал и къде ще бъде разположен той. 

Второ - избора от такава визия и стратегия от планирано развитие на пристанището и модернизацията му в един хоризонт от поне 20 години напред може да обоснове окончателно решение за положението и дълбочината на преминаване на тунел през Варненското езеро или Air draft от височина втори мост и положението им във Варненското езеро след направени нужни - обемни социални, икономически, транспортни и геополитически анализи", сподели инж. Ников.

Виж коментарите (3)
Още новини от Новини от Варна:
Кметът: Започва демонтажът на неработещи бараки на ул. "Д-р Пискю...
Уиски потече от кафе машините във Варна
Благомир Коцев: Варна посреща Коледа и Нова година с изцяло обнов...
Протест "Нито една повече" във Варна и още няколко града
Варненци настояват за велоалеи на Аспаруховия мост 
Национален конкурс "Морето": Наградиха млади дигитални артисти въ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).