- Какви са очакванията на бранша от лятото, което предстои? Доволни ли сте от лятото на 2017-та?
- Бизнесът е доволен. 2016-а беше много силна година. През 2017-а Турция започна да си възстановява като основен конкурент позициите. Имаше известни притеснения дали ще можем да задържим тези, които постигнахме през 2016-а. Оказа се, че не само ги задържахме, ами отбелязахме малки ръстове. Приходите от нощувки нараснаха с 10%, като самите нощувки са нараснали с 2%. Това е положително, тъй като се оказа, че от една нощувка сме получили повече приходи. Бизнесът е подходил по-разумно. На база на силната 2016-а е завишил нормално цените и е използвал високата конюнктура, за да получи от един нощувал по-висока печалба. Може би има и лека смяна на клиентелата към по-високо качество и то в по-качествените обекти. Негативна тенденция се очертава съкращаването на средния престой. Нощувките са нараснали с 2%, но пренощувалите лица са нараснали с 4 %, което значи един човек е стоял по-кратко. Това не е добре, защото има повече разходи за бизнеса и по-трудно се предлага качествен продукт. Това пък от друга страна е свързано с нискобюджетните компании. Те карат туристи, които остават за броени дни. Очакванията за 2018 г. са добри, ако съдим и от предварителните записвания. Резервациите до момента са добри. Много хотелиери са резервирали 60% от пълния обем нощувки, които са направени миналата година. Все още има време, за да се постигне обема от миналите две години. Затова се очертава добър сезон.
- Какво се прави за решаване на проблема с кадрите в туризма, с който се сблъскваме всяко лято?
- Проблемът с кадрите е много изострен в последните години. Според мен ще стои остро и през 2018 г. и е свързан основно със сравнително ниското заплащане на нашите кадри. Доста по-ниско, отколкото е в конкурентните страни като Гърция и Турция, да не говорим за Западна Европа. Вторият проблем е, че много от обектите са сезонни. При условие, че работиш четири месеца при заплата от 700 лв., а владееш два езика минимум, трудно ще останеш да работиш тук. Обсъжда се сериозно в бранша възможността за увеличаване на заплатите, както и да се оставят най-качествените кадри на целогодишна работа поне на 4 часа през зимата. Имаше добро намерение за прилично увеличение на заплащането, но ето, че се говори за увеличаване цените не електроенергията. Това означава поскъпване на продукти, които формират себестойността на хотелиерския продукт и ако скочи тази себестойност над 10%, това ще е за сметка на бизнеса. Защото не може да вдигаме цените на услугата, след като договорите са сключени предварително.
Работодателските организации се надигнаха срещу този скок на цената на електроенергията. Ако не се случи това при тази благоприятна конюнктура представителите на бранша ще дадат по-високи заплати. Защото няма как да задържим качествени кадри.
- Рекламираме ли достатъчно добре Варна като туристическа дестинация според Вас?
- Да, опитваме се да го правим. Ето сега от 24 до 28 януари община Варна ще участва в изложението в Истанбул, това е най-голямото туристическо изложение в Югоизточна Европа. Там ще станат ясни някои индикации. Турция как се представя към момента. На това изложение участват много представители на дестинации конкуренти на България, там са Гърция, Испания, Италия, целия свят даже. Община Варна участва годишно в над десет важни изложения. На тях сверяваме часовника. В разговори се обменя основна информация за това, което се случва.