© Varna24.bg | | Задава се поредният есенно-зимен период, след който варненските улици пак ще бъдат целите изровени и с дупки. Свикнахме с тази грозна картина и тя неминуемо ще се повтори, ако най-после не се помисли за намирането на радикален изход. Решението е във въвеждането на известната в света система за управление на пътните настилки. Това заяви инж. Росен Колелиев, управител на "Пътища и мостове" ЕООД. Това може да стане чрез обявяване на обществена поръчка от общината за новата система (такава не е правена досега у нас). По неговите думи тя позволява се приложи най-ефикасният начин за пътна поддръжка чрез периодична лека рехабилитация. Системата се основава на база данни за състоянието на всяка част от пътната мрежа на града, като се направят измервания. Знае се коя от тях след колко години се нуждае от рехабилитация. Когато наближи времето за ремонт на някоя отсечка, светва червена светлина. Ремонтът се изпълнява по съвременните леки технологии. Така Общинският съвет няма всяка година да се чуди, какво да вкара в бюджета, за да бъде направена някоя улица, която невинаги е от първостепенна важност за транспортната система на града, или пък да търси аварийно средства за кърпене на дупките. Системата ще позволи средствата точно да бъдат предвидени в бюджета, като се остави определен резерв за непредвидими аварийни случаи, поясни пътният строител. И най-важното, накрая на годината, като се тегли калемът, ще се окаже, че направеният разход за качествената пътна поддръжка на Варна не е бил по-голям от сумата, която сега се хвърля за аварийно пълнене на дупките. Така е, защото при новата система го няма пожарното масово кърпене из целия град, аварийно налагащите се големи ремонти, които оскъпяват строителството. С едни и същи пари се постига резултат с по-голям ефект, категоричен е инж. Колелиев.Опитът на Щатите
Той е бил в САЩ на специален полигон, където всеки ден опитни образци натоварени автомобили минават по различни видове настилки, подлагат ги на изпитание, резултатите се записват и така се подготвят новите технологии за пътната поддръжка, които да отговарят на съвременните изисквания. Един новоизграден път обикновено има 30 г. живот, през първите 10 може да не се поддържа, но остави ли се след това без никакъв ремонт, до няколко години повече няма да може да изпълнява функциите си, обясни инж. Колелиев. Той даде за пример стария Дюлински проход в нашия район, където от години не е правен никакъв ремонт, пътната настилка е цялата напукана, пропаднала и крие опасности за минаващите автомобили. Имало няколко начина за периодични леки ремонти. За съжаление, обаче не се използвали модерните методи за поддръжка и рехабилитация на пътните настилки.
Администрацията се плаши от новото
Всяка по-голяма община би трябвало да заделя от бюджета си за нови технологии. Прилагането им ще доведе до икономии в хазната още на следващата година. Например никой още не е експериментирал тъй нар. тънки настилки по някоя от варненските улици. Сега просто се фризира горният слой, преасфалтира се, което е скъпо и недотам ефективно. А има технологии за тънка повърхностна обработка, които са по-евтини и много по-ефективни. Инж. Колелиев отново припомня за полимерно модифицирания битум, който предпазва от образуването на коловози, пукнатини, а оттам и от бързото похабяване на настилката. Сметката показва, че новата технология удължава живота на асфалтовото покритие с над 50%, а е по-скъпа с около 15%. Освен това качественото е несравнимо по-добро. Полимерно модифицираният битум отдавна е масова практика в Европа, Русия и останалите страни на Балканите. Само у нас все още за него се говори като за новост, каза пътният строител. Според него причината е, че администрацията все още се плаши от новостите.
Източник: в. "Черно Море" |